ادبیات تحقیق بیمه الکترونیک |مطالعات ISI و علمی پژوهشی


در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
۲۳ مهر ۱۳۹۹
نوع فایل
ورد قابل ویرایش
حجم فایل
تعداد صفحات
7 صفحه
تعداد بازدید
734 بازدید
۷,۰۰۰ تومان

ادبیات تحقیق بیمه الکترونیک

ادبیات تحقیق بیمه الکترونیک | تاریخ انتشار  ۱۳۹۹/۰۷/۲۳ | ساعت انتشار ۱۲:۵۷| تعداد صفحات: ۶ صفحه| موضوع به روز رسانی:

مفهوم بیمه الکترونیک

اینشور تک یا همان فناوری های بیمه که معادل عبارت InsurTech است. این مفهوم یعنی «کاربرد نوآورانه فناوری برای ارائه خدمات بیمه. که یکی از ۹ حوزه زیر مجموعه فین تک است. این شورتک به کاربرد نوآورانه تکنولوژی برای ارائه، توزیع و مدیریت خدمات بیمه ای گفته می شود. این صنعت با کمک هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، به جمع آوری و تحلیل اطلاعات مشتریان برای ارائه خدمات بهتر بیمه ای متناسب می پردازد. به طور مثال این صنعت می تواند با کمک اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، راننده پرخطر را از راننده محتاط شناسایی کند. تا بتواند مبلغ بیمه سالانه متفاوتی برای برای هر راننده در نظر بگیرد. در واقع اینشورتک ها به مجموعه ای از استارتاپ های تکنولوژیکی اطلاق می گردد. این استارت اپ ها متمرکز بر رویه هایی به جهت بهبود شرایط در صنعت بیمه هستند.

سه تعریف از اینشورتک

سه نوع تعریف از این متغیر ارایه شده است. این سه نوع تعریف عبارتند از(احمدیان و صفا، ۱۳۹۸):

۱- اینشورتک ها مجموعه ای از تکنولوژی های نوظهور و مدل های کسب و کار نوآورانه هستند.

۲- اینشور تک به تکنولوژی ها و پلتفرم هایی اطلاق می گردد که به بهینه سازی اصول کسب و کار را به جهت موفقیت در صنعت بیمه کمک می نماید.

۳- اینشور تک اغلب شامل پذیرش تکنولوژی های مالی نوظهور و یا فینتک هایی است.

یک تعریف از بیمه الکترونیک

این شورتک (یک تعریف از بیمه الکترونیک )استفاده از تکنولوژی جهت صرفه جویی از مدل فعلی صنعت بیمه است. باور شرکت های فناوری بیمه این است که صنعت بیمه آماده ی پذیرش نوآوری و جذب تکنولوژی است. اینشورتک در حال تغییر صنعت بیمه به سمت تکنولوژی های جدید جهت بهبود تجربه مشتری است. این کار سبب تسهیل استراتژی مدیریت و افزایش رقابت در این حوزه  می شود. میزان سرمایه گذاری در اینشورتک ها در چند سال اخیر رشدی فزاینده را تجربه نموده است (کاردگر و بهشتی، ۱۳۹۶).

به طور کلی بیمه الکترونیکی کاربرد اینترنت و سایر فناوری های اطلاعاتی در تولید و توزیع خدمات بیمه است. در تعریف محدود تر می توان آنرا ارائه یک پوشش بیمه ای که در آن بیمه نامه بصورت بر خط ارائه می شود دانست. در این تعریف مراحل فروش بیمه الکترونیک از درخواست نرخ  تا انعقاد قرارداد نیز از طریق اینترنت انجام می شود. (ترکستانی و همکاران، ۱۳۹۳).

بیمه الکترونیکی یکی از کاربردهای تجارت الکترونیک

بیمه الکترونیکی یکی از کاربردهای تجارت الکترونیک در بیمه ها است. در این راستا بیمه الکترونیک از اهمیت شایانی برخوردار می باشد. بیمه الکترونیک جایگزینی برای گردش فعالیت های دستی به منظور انجام کارهای بیمه با استفاده از سیستم کارت های هوشمند می باشد. این مفهوم عامل مؤثری در تسریع و سهولت فرآیندهای بیمه ای می باشد.

از نکات قابل توجه در بیمه الکترونیک هماهنگی با سیستم های بانکی و بیمارستانی است. بیمه الکترونیک منجر به ارتقای سیستم های بیمه نیز شده است. در بیمه الکترنیک تبادلات مالی فردی و تجاری تحت اینترنت توسط ارایه خدمات پول الکترونیک قابل انجام است. در بیمه الکترونیک از ساختار منطقی به منظور استفاده از اسناد الکترونیک برای مبادلات مالی استفاده می شود.

از فواید کلیدی استفاده از خدمات اینترنتی برای بیمه الکترونیک توانایی ارتباط بیشتر و قوی تر با مشتریان است. در این راستا تمام رویه های کاری به صورت سیستم های مکانیزه پیاده سازی می شوند. به طور مثال فناوری وب به همه افراد تحت پوشش بیمه اجازه میدهد که امکان مشاهده اطلاعات موردنیاز را داشته باشند (نادری و شاه نظری، ۱۳۹۴). بیمه الکترونیک به عنوان یک فناوری و نوآوری جدید در در نظر گرفته شده است. بنابراین کلیه مسائلی که مفهوم کلی پذیرش فناوری و نوآوری را در عرصه فردی در بر می گیرد را شامل می شود (ترکستانی و همکاران، ۱۳۹۳: ۸۱).

اهمیت بیمه الکترونیک

بیمه الکترونیک، از اهمیت بسیاری برخوردار است. بیمه الکترونیک از جمله مواردی است که کمتر مورد استفاده قرار گرفته است.  به علت گستره حجم تبادل و ثبت اطلاعات در بیمه، نیازمند استفاده بیشتر از فناوری های نوین در بیمه هستیم. بیمه الکترونیکی فرصت هایی را فراهم می کند تا کیفیت خدمات ارایه شده به شهروندان بهبود یابد. بیمه الکترونیک شهروندان را  قادر می سازد در هر دقیقه از شبانه روز به خدمات و اطلاعاتی جهت صدور بیمه نامه مورد نظر با استعلام نرخ و با اعلام خسارت دسترسی داشته باشند (نادری و شاه نظری، ۱۳۹۴).

صنعت بیمه به علت کاربرد وسیع آن در جامعه، یکی از مهمترین بخش های خدماتی کشور می باشد. از آنجایی که کسب و کار بیمه به طور گسترده­ای وابسته به اطلاعات می باشد. بنابراین کاربردهای اینترنت می تواند تأثیر زیادی روی صنعت بیمه داشته باشد. اینترنت باعث افزایش شفافیت بازار بیمه و افزایش قدرت انتخاب مشتریان می گردد.  ضریب نفوذ بالای اینترنت در ایران امکان استفاده از امکانات بیمه الکترونیک و آنلاین را ضروری می سازد(نوروزی و نیاکان، ۱۳۹۸). راه اندازی و توسعه سیستم های بیمه ای الکترونیک مستلزم دانستن نقاط ضعف و قوت کشور است. در این حالت بایت توانایی بهره گیری از تجارب کشورهای دیگر در این زمینه ایجاد شود(نادری و شاه نظری، ۱۳۹۴ ).

استفاده از اینترنت به عنوان ابزار برای فروش بیمه

علیرغم اینکه سالها از طرح موضوع بیمه الکترونیک می گذرد. اما استفاده از اینترنت به عنوان ابزار برای فروش بیمه هنوز در مراحل اولیه رشد خود قرار دارد. در این حالت اینترنت هنوز در بسیاری از رشته ها بالاخص بیمه های عمر تنها به عنوان یک ابزار ارتباطی شناخته می شود (ترکستانی و همکاران، ۱۳۹۳). فرصتهای مرتبط با بیمه در تمام بخشهای بازار آنلاین وجود دارد. مشتریان فعلی که شامل مالکین و صاحبان مراکز خرید بیمه مبادلات مبتنی بر وب و سایت های غیر بیمه ای می شوند.  شرکت های بیمه خواهان ارائه خدمات بیمه ای خاص می باشند. اکنون بسیاری از مشتریان خواهان کمک و همکاری در برنامه های سازمان یافته ای بیمه می باشند . این کار باعث می شود خدمات آنلاین لیست قیمتها تا خسارات را ارائه نمایند.

مشارکت کنندگان در بیمه الکترونیک با چندین چالش مقرراتی بیمه روبرو می گردند. با استفاده از رسانه های ارتباطی سنتی بیمه گران تا حدی قادرند پیام خود را به خریداران بالقوه برسانند. در تجارت اینترنتی ، هر کسی قادر به دسترسی به اطلاعات بازاریابی و یا تبلیغاتی می باشد. موضوعاتی از قبیل جستجوی غیر قانونی مشتری و تبلیغات خلاف قانون ، برای بیمه گران و نمایندگی های دارای وب سایتهای بیمه دارای اهمیتی می باشد. چنین به نظر می رسد که اکثر قانونگذاران بیمه، به سایت اینترنتی به عنوان جایگزینی کار آمد برای تبلیغات چاپی و ارتباطات تلفنی و نمابر می نگرند(عطاشنه، ۱۳۹۸).

چالشهای بیمه الکترونیک مربوط به ادبیات تحقیق بیمه الکترونیک

عمده مسائل مربوط به بیمه الکترونیکی به بحث حقوقی و قانونی آن باز می گردد. مسائل مربوط به بیمه مرتبط با تبلیغات ، مسائل مربوط به مجوز ، نمایندگی و فعالیت خارجیان می باشد(عطاشنه، ۱۳۹۸). چالشهای بیمه الکترونیک در دسته های متعددی جای می گیرد. برخی از این چالش ها در زیر بیان شدند(نادری و شاه نظری، ۱۳۹۴). این چالش ها عبارتند از:

۱-فقدان سطح آگاهی های عمومی مردم.

۲-تجربیات منفی قبلی کاربران.

۳-پیچیدگی های روش و برخی فرایندهای بیمه الکترونیک.

۴-نبودن امکانات و تجهیزات الکترونیکی.

۵-امنیت سیستم ها.

۶-نیاز به کارشناسان و متخصصان فنی و نیاز به شرایط مطلوب بانکداری الکترونیک.

نرخ بالای شکست پروژه های بیمه الکترونیک نیز یکی از چالش های مطرح شده در این زمینه است. چرا که سرمایه بری بیمه الکترونیک باعث می شود که دقت شرکتهای بیمه در اجرای چنین پروژه هایی با احتیاط صورت گیرد. همچنین برای بیمه الکترونیک حتی هزینه نمودن وجوه قابل توجه برای اطمینان از موفقیت این پروژه ها نیاز به توجیه پذیری اقتصادی دارد. بطور متوسط حدود نیمی از پروژه های بیمه الکترونیکی با شکست مواجه می شوند. بیش از ۷۰ درصد آنها به اهداف از پیش تعیین شده خود نمی رسند.

بیش از ۳۰ درصد آنها قبل از پایان بطور کامل منحل می شوند. یکی علل اصلی شکست های پروژه های بیمه الکترونیک عدم آمادگی سازمانی در هنگام اجرای پروژه است (ترکستانی و همکاران، ۱۳۹۳). عمده مسائل مربوط به بیمه الکترونیکی مسائل مربوط به اخذ مجوز بازاریابی و مسائل مربوط به انعقاد قرارداد است. ظهور فعالیتهای بیمه ای مبتنی بر اینترنت مستلزم ایجاد استانداردهای خاص در این زمینه می باشد . اینترنت بیشتر از هر رسانه دیگری ، پتانسیلی را برای فعالیت در معاملات بیمه دارد(عطاشنه، ۱۳۹۸).

ادبیات تحقیق بیمه الکترونیک  برای مبانی نظری بیمه الکترونیک

ویلیس برج واتسون در سال ۲۰۱۷ در نظریه خود در خصوص بیمه الکترونیک به استراتژی های رشد اشاره کرد. این محققین اثبات کردند که بیمه الکترونیک تحت تاثیر استراتژی های رشد دارد. اینکه بیمه الکترونیک چگونه در بازار شکل گیرد به استراتژی های دیجیتالی بستگی دارد. همچنین تصور آینده کسب و کار و ارتقا نوآوری داخلی بر بیمه الکترونیک اثرگذار است. زمانی شرکت های بیمه از تکنولوژی های نوین استفاده کند می تواند سبب بهبود فرهنگ دیجیتال در سازمان شود.

الیور در سال ۲۰۱۶ در نظریه خود توانایی مزیت رقابتی بالاتر بیمه الکترونیک را نسبت به بازار بیمه سنتی را بررسی کرد. این محقق اثبات کرد که بیمه الکترونیک از مزیت رقابتی بالاتری برخوردار است. شرکت هایی که بیمه الکترونیک می فروشند، معمولا نسبت به شرکت های بیمه سنتی بهتر عمل می کنند. همچنین شرکت هایی که بیمه الکترونیک می فروشند، پتانسیل بالاتری جهت ایجاد همکاری با سایر شرکت ها ایجاد می کنند.

ادبیات تحقیق بیمه الکترونیک  برای مبانی نظری بیمه الکترونیک در مطالعه جیانی و همکاران ۲۰۱۷

جیانی و همکاران در سال ۲۰۱۷ در نظریه خود در خصوص بیمه الکترونیک به قابلیت نوآوری آنها اشاره کرد. این محققین اثبات کردند که قابلیت نوآوری و نوع نوآوری معمولا بر عملکرد شرکت های بیمه اثرگذار است. زمانیکه شرکت های بیمه فروش بیمه به صورت الکترونیک را آغاز می کنند مزیت رقابتی بهتری دارند. مزایای مدیریت بیمه الکترونیک به قابلیت های نوآوری و همچنین عملکرد بهتر منتهی می شود. جارو نین و هینو (۲۰۰۴) به نقل از نادری و شاه نظری (۱۳۹۴) نشان داد که بیمه الکترونیک در حال توسعه می باشد. این محقق اثبات کرد که بیمه الکترونیک ارتباط امنی بین مشتریان و شرکت های بیمه ایجاد می کند. سیاست های بیمه الکترونیک معمولا تحت تاثیر برخی مولفه ها قرار می گیرد. این مولفه ها عبارتند از:

۱-سیاست های امنیت اطلاعات.

۲-ارایه خدمات الکترونیکی پایدار.

۳-امضاهای الکترونیکی.

۴-آموزش های تخصصی کارکنان.

این محققین استدلال کردند که سیاست های امنیت اطلاعات برای بیمه الکترونیک ضروری است. همچنین ارایه خدمات الکترونیکی پایدار در خصوص بیمه الکترونیک یک امر ضروری است. هویت معاملات بیمه الکترونیک در این حالت از امضاهای الکترونیک ایجاد می شود. در گام بعد نزای است که آموزش های تخصصی کارکنان مورد بررسی قرار گیرد. زمانی که آموزش های تخصصی به کارکنان داده می شود، می توان بیمه الکترونیک را با قدرت بالاتری ایجاد کرد. مشتریان خدمات الکترونیکی بیمه معمولا نیاز به بانکداری الکترونیک دارند. لذا ارایه خدمات پایدار انتقال وجوه نقدی نیز امری ضروری خواهد بود. دلیل این امر خدمات بیمه ای پیچیده است. خدمات بیمه در حالت الکترونیک به دلیل شفافیت پیچیدگی کمتری دارد. و کاهش پیچیدگی در نهایت سبب شفافیت بیشتر برای مشتریان می شود. کاهش پیچیگی سبب می شود که اعتماد مشتریان جلب شود.

ادبیات تحقیق بیمه الکترونیک  برای مبانی نظری بیمه الکترونیک در مطالعه میکائیلی و همکاران ۲۰۱۶

میکائیلی و همکاران در سال ۲۰۱۶ نشان دادکه بیمه الکترونیک سبب تسریع در انتقال اطلاعات می شود. بیمه الکترونیک سبب کاهش هزینه های فروش بیمه می شود. این بیمه معمولا سبب کاهش تعداد پرسنل می شود. استفاده از این بیمه به صورت معنی داری مزیت رقابتی را برای شرکت های فروشنده بیمه الکترونیک ایجاد می کند. مطالعه آرورا (۲۰۰۳) به نقل از نادری و شاه نظری (۱۳۹۴) در نظریه خود اثبات کرد که بیمه الکترونیک براساس دایره خدمات مزیت ایجاد میکند. زمانی دایره خدمات بیمه الکترونیک گسترده تر باشد، جذب مشتریان بیشتر می شود. فقدان برخی روش ها سبب کاهش مزیت بیمه الکترونیک می شود. این روش ها عبارتند از:

۱-فقدان روش های مؤثر برای استفاده آسان.

۲- دقت در ارایه خدمات.

۳- فقدان تبلیغات و ناتوانی مؤسسات در ایجاد انگیزه برای استفاده از بیمه الکترونیک.

۴- مقاومت کاربران در استفاده از فناوری نوین.

عامری سیاهویی و صابری در سال ۱۳۹۶ در نظریه خود اثبات کرد که بیمه الکترونیکی دارای برخی چالش ها است. در خصوص بیمه الکترونیک مسایلی سبب کاهش استقبال از آن می شود. این موارد در دسته بندی های متفاوتی ظاهر شده است. این موارد عبارتند از:

۱- بالا بودن هزینه آموزش در خصوص بیمه الکترونیک.

۲- عدم اطمینان از بازگشت سرمایه صرف شده برای پیاده سازی تجارت الکترونیکی در صنعت بیمه.

۳- اعتماد مشتریان به تجارت الکترونیک.

۴- عوامل زیرساختی و عوامل فردی در پذیرش بیمه الکترونیک

منابع

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.