گردشگری در مناطق خشک | مبانی نظری و پیشینه تحقیق


در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
۶ آبان ۱۳۹۹
نوع فایل
حجم فایل
تعداد صفحات
تعداد بازدید
829 بازدید
۵,۰۰۰ تومان

گردشگری در مناطق خشک

گردشگری در مناطق خشک | تاریخ انتشار ۱۳۹۹/۰۸/۰۶ | ساعت انتشار ۱۱:۱۶| تعداد صفحات (۵ پیشینه ایرانی و ۲ پیشینه خارجی سال ۲۰۲۰)

پیشینه تحقیق ایرانی حیدری و همکاران ۱۳۹۸

پژوهشی توسط  حیدری و همکاران ( ۱۳۹۸ ). تحت عنوان مطالعه شاخص اقلیم آسایش گردشگری در مناطق خشک (مطالعه موردی: استان یزد) انجام شد. هدف این مطالعه تعیین آسایش حضور گردشگر از شاخص اقلیم آسایش گردشگری (TCI) بود. یافته های مطالعه نشان داد که آب و هوای مناسب و شناخت کافی از شرایط اقلیمی در مقصد یکی از مهمترین عناصر در بحث گردشگری است و می‌تواند به ‌عنوان یک عامل جاذب یا دافع برای گردشگران باشد. استان یزد در دو کلاس اوج در فصول معتدل و اوج در فصول خشک قرار می­گیرد.

پژوهشی توسط افصح حسینی و همکاران ( ۱۳۹۸ ). تحت عنوان بررسی علی زیرساخت های گردش گری و رقابت مکانی مقصدهای گردشگری در مناطق خشک  انجام شد. هدف این مطالعه بررسی علی زیرساخت های گردش گری و رقابت مکانی مقصدهای گردش گری در مناطق خشک بود. یافته های مطالعه نشان داد که کیفیت زیرساخت حمل و نقل بر رقابت مکانی تاثیر مثبت دارد و فرضیه پژوهش تایید می گردد. پیشنهاد پژوهش این است که به این مساله که عوامل رقابت پذیری مکانی بلحاظ تصمیم و اهمیت مختلف هستند و وابسته به مقصد خاص می باشند توجه شود و بر اساس آن برنامه ریزی صورت پذیرد.

پیشینه تحقیق ایرانی در مطالعه فتاحی ۱۳۹۲

پژوهشی توسط فتاحی ( ۱۳۹۲ ). تحت عنوان ارزش گذاری اقتصادی مطبوعیت منابع طبیعی در خشک بوم مطالعه موردی منطقه گردشگری چک چک یزد انجام شد. هدف این مطالعه بررسی تعیین ارزش تفریحی گردشگری بوم نظام خشک بوم چک چک یزد و اندازه گیری میزان تمایل به پرداخت بازدید کنندگان با بهره گیری از روش ارزش گذاری مشروط و پرسشنامه گزینش دوگانه تک بعدی می پردازد. بود. یافته های مطالعه نشان داد که از آنجا که تفرجگاه ها بخشی از درآمد های کشور را به خود اختصاص می دهند، توجه به ارزش گذاری آنها ضروری است. کمبود منابع مالی برای احیا و ایجاد محیطهای مناسب تفریحی، مدیریت منابع طبیعی را به سوی ارزش گذاری این منابع و بهره گیری از همیاری مردم جهت حفظ و احیا آن سوق می دهد.

مناطق خشک در مطالعه وارثی ۱۳۹۱

پژوهشی توسط وارثی ( ۱۳۹۱ ). تحت عنوان برنامه‌ریزی راهبردی گردشگری پایدار در مناطق خشک انجام شد. هدف این مطالعه بررسی تبیین عوامل درونی و بیرونی تاثیرگذار بر گردشگری با توجه به ابعاد پایداری بود. این مطالعه سپس با استفاده از تکنیک‌های AHP و بهره‌گیری از نرم‌افزار Expert Choice به بررسی موضوع پرداخت. یافته های مطالعه نشان داد که در برنامه‌ریزی گردشگری رویکردهای پایداری به خاطر افزایش نگرانی‌های بین‌المللی برای مسائل اکولوژیکی رشد یافته است که به نظر می‌رسد برنامه‌ریزی برای رویکردهای پایداری، الگوی کاملی برای نگهداری جاذبه‌ها چه طبیعی و چه فرهنگی باشد. با توجه به اهمیت صنعت گردشگری در عصر حاضر و درآمدزایی آن برای کشور، انجام مطالعات راهبردی و شناسایی زمینه‌ها و چالش‌های توسعه این صنعت و بخصوص توسعه پایدار آن در پهنه‌های پرجاذبه‌ای مانند مناطق خشک و کویری امری ضروری می‌نماید.

پژوهشی توسط مقصودی و همکاران (۱۳۹۰). تحت عنوان پتانسیل سنجی مناطق بهینه ی توسعه ی ژئومورفوتوریسم – مطالعه موردی: منطقه ی مرنجاب در جنوب دریاچه ی نمک انجام شد. هدف این مطالعه بررسی شناسایی دقیق جاذبه های ژئومورفولوژیکی مناسب برای توسعه‌ی ژئوتوریسم و اکوتوریسم در منطقه و معرفی مستعدترین قسمت های منطقه برای تمرکز تاسیسات گردشگری است بود. یافته های مطالعه نشان داد که منطقه‌ی مرنجاب، در شمال کاشان و جنوب دریاچه‌ی نمک واقع شده است. این منطقه، به‌علت شرایط ویژه‌ی ژئومورفولوژیکی و مناظر طبیعی و بی‌همتایش ـ که گویای عناصر و اجزای کویر است ـ جاذبه های خاص ژئومورفولوژیکی و ژئوتوریسمی دارد که در صورت مطالعه و شناسایی قابلیت های گردشگری آن و برنامه‌ریزی لازم در این خصوص، توانایی تبدیل‌شدن به منطقه‌ای ژئوتوریسمی فوق العاده را دارد.

گردشگری در مناطق خشک در مطالعه یانگ و همکاران ۲۰۲۰

پژوهشی توسط یانگ و همکاران ( ۲۰۲۰ ). انجام شد. هدف این مطالعه بررسی تحقیق در مورد توانایی ضد تداخل سیستم محیط گردشگری برای ذینفعان اصلی شهرهای نیمه خشک از نوع دره: تجزیه و تحلیل براساس چند سناریوی و چشم اندازهای تنوع سری زمانی بود. یافته های مطالعه نشان داد که سیستم های محیط گردشگری معمولا می تواند به عنوان یک عامل جذب گردشگری در مناطق خشک و نیمه خشک به شمار رود. در این حالت مناطق گردشگری خشک معمولا جذب گردشگر بالاتری را نشان می دهند.

پژوهشی توسط هنا و همکاران ( ۲۰۲۰ ). انجام شد. هدف این مطالعه بررسی ارزیابی و اهمیت پارک های بوم گردی در مناطق خشک شرقی پاکستان  بود. یافته های مطالعه نشان داد که پارک های بومگردی معمولا عناصر مهمی در جذب گردشگری در مناطق خشک پاکستان دارد، مناطق خشک پاکستان براساس ضریب جذب گردشگری قابلیت سنجش اقتصادی دارند.

منابع

 

 

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.