مفهوم بازاریابی اینترنتی|مطالعات علمی و پژوهشی و ISI


در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
۲۳ خرداد ۱۴۰۱
نوع فایل
ورد قابل تغییر
حجم فایل
تعداد صفحات
8 صفحه
تعداد بازدید
542 بازدید
۲۰,۰۰۰ تومان

مفهوم بازاریابی اینترنتی

مفهوم بازاریابی اینترنتی | تعداد صفحات ۸

تعریف بازاریابی اینترنتی

گسترش و توسعه فناوری اطلاعات در جهان و ورود سریع آن به زندگی روزمره مسائل و ضرورت های جدیدی را به وجود آورده است و کسب وکار اینترنتی جایگزین روشهای سنتی شده اند. با ظهور اینترنت و زمانی که نخستین وب سایت در سال ۱۹۹۱ طراحی شد کسب و کارها به ویژه بخش بازاریابی آنها دچار تحولات زیادی شدند و تأثیر اینترنت بر فعالیتهای تجاری حجم زیادی از ادبیات تحقیقات بازاریابی را به خود اختصاص داده است.

اینترنت به عنوان یک فناوری در حال رشد شناسایی شده است که توسعه روابط تجاری جدید و جذب فرصتها در بازارهای فراملی را برای شرکتها تسهیل میسازد بازاریابی اینترنتی فرایند به کارگیری اینترنت برای کمک به شرکت ها برای جذب مشتریان جدید و حفظ و روابط پایدار با مشتریان فعلی است. هدف اصلی بازاریابی اینترنتی تسهیل مبادله ایده ها محصولات و خدمات بین خریدارن و فروشندگان است(یزدانی و یوسفی ،۱۳۹۹: ۶۴-۶۵).

(مفهوم بازاریابی اینترنتی ) : واژه هایی مانند بازاریابی اینترنتی ،بازاریابی وبی،بازاریابی الکترونیکی وبازاریابی شبکه به وفور در ادبیات تجارت الکترونیک مشاهده می شود. و آنها اغلب معادل یکدیگر به کارمی روند. بازاریابی اینترنتی عبارت است. از ایجاد وحفظ روابط با مشتریان از طریـق فعالیـت هـای بـه هنگـام بـرای تسهیل مبادله،محصولات و خدمات به طوری که اهداف طرفین معامله را برآورده کنـد. درتعریفی دیگر،بازاریابی اینترنتی،رسیدن بـه اهـداف بازاریـابی از طریق استفاده از فناوری ارتباطات الکترونیکی است.

مفهوم بازاریابی اینترنتی به توانایی سازمان دراستفاده از اینترنت و سایر فنـاوری هـای اطلاعـاتی. بـرای تسـهیل ارتباط با مشتریان اشاره می¬کند.این تعاملات موجب دسـتیابی مشـتریان بـه اطلاعـات  ومنـابع سازمان می شود وبه طورهمزمان سازمان نیز به اطلاعات مشتریان دست می یابـد. فنـاوری هـای بازاریابی اینترنتی فراتر از تبلیغات اینترنتی است. و فعالیت تمام هـای مـدیریت روابـط مشـتریان، فعالیت های فروش،خدمات پس از فروش و تحقیقات بازاریابی را در برمیگیرد.

ادامه

مفهوم بازاریابی اینترنتـی می تواند از دو طریق ارزش خلق کند:. اول برقراری ارتباط نزدیـک بـا فراینـدهای کسـب وکـار شرکت،دوم ایجاد با امکان دسترسی مستقیم مشتریان به منابع شرکت. بنابراین قابل ذکر است که بازاریابی اینترنتی مزایای مختلفی دارد؛. مانند بازار جهان شمول،کارآمـد درمقایسـه بـا سـایر کانال های بازاریابی،فرصت خدمات جدیـد بر اسـاس فنـاوری اینترنـت،صـرفه جـویی درزمـان، صرفه جویی درهزینه،امکان برقراری رابطهتعاملی و ادامه دار بـا مشـتری،سـهولت درانتخـاب، امکان استفاده از متن و صوت و تصاویر متحرک،ارائه حجم بالایی از اطلاعات مفید،مطلع شدن از فرصتهای جدید،به روز بودن(مانیان و رونقی ، ۱۳۹۴: ۹۰۳).

مفهوم بازاریابی اینترنتی تمرکز کلیه فعالیت ها در جهت انطباق و توسعه راهبردهای بازاریابی در فضای مجازی شامل وب سایت، شبکه های اجتماعی و سایر منابع آنلاین است. بازاریابی اینترنتی شامل اجزای بازاریابی مستقیم و غیرمستقیم و به کارگیری سایر فناوری ها جهت ارتباط کسب وکار با مشتریان می شود. پیاده سازی موفق برنامه­های بازاریابی مزایای متعددی برای سازمان به همراه دارد. بازاریابی اینترنتی می تواند یک راه اثربخش جهت دستیابی به برخی اهداف مانند آگاهی از برند و ارتباطات باشد. (مانیان و همکاران، ۱۳۹۴: ۱۳۶).

مزایای بازاریابی آنلاین

  1. ۱.بررسی و اندازه گیری تاثیر کانالهای مختلف: یکی از مزایای اصلی بازاریابی ،آنلاین بررسی کانالهای مختلف بازاریابی .است شما میتوانید مسیر حرکت بازدیدکنندگان وب سایت خود را دنبال کنید و راههایی مختلفی را که کاربران برای رسیدن به وب سایت یا لندینگ شما طی میکنند، زیرنظر قرار دهید. همچنین میتوانید تاثیر کانالهای مختلف را بررسی کنید دریابید کدام کانالها بازدهی بیشتری دارند و باعث افزایش مشتریان کسب و کار شما می شوند.
  2. بررسی رفتار مشتری: با بررسی رفتار مشتری و ویژگیهایی از قبیل سن، جنسیت موقعیت جغرافیایی و … از طریق ابزارهای بازاریابی دیجیتال، می توانید مشتریانی را که پتانسیل بالاتری برای خرید دارند و بیشتر با برند شما درگیر میشوند پیدا کنید، محصولات مرتبط با سلیقه ی آنها را در اختیارشان قرار دهید و پیشنهادهای جذابی به آنها ارائه کنید این ویژگی به شما فرصت میدهد، لحظه به لحظه نیازهای مشتریان خود را دنبال کنید و محصولات متناسب به آنها نشان دهید. به طور مثال فرض کنید فردی از شما تلفن همراه خریداری می.کند در مراحل بعد احتمالا او به قاب موبایل هندزفری و .. نیاز پیدا میکند. می توانید از فرصت موجود استفاده و محصولات موجود خود را به او معرفی کنید.
  3. ۳.دسترسی سریع و راحت: گسترش فضای وب و استفاده از بازاریابی آنلاین سبب میشود کاربران بتوانند به راحتی یک کلیک با محصول شما آشنا شوند و بعد از طی فانل فروش محصول مورد نظر را خریداری کنند.

ادامه

  1. ۴.هزینه های عملیاتی پایین: یکی از مزایای بسیار مهم بازاریابی آنلاین صرفه جویی در زمان مقرون به صرفه بودن و حفظ محیط زیست است. به طور مثال فرض کنید قصد دارید بروشورهای تبلیغاتی خود را چاپ و پخش کنید علاوه بر مصرف کاغذ و هزینه های چاپ بسیار زمان زیادی باید صرف شود تا بروشورها به دست افراد مناسب برسند در صورتی که در بازاریابی ،آنلاین برخلاف روشهای سنتی می توانید به طور مثال با ارسال ایمیل یا ساختن یک کلیپ و انتشار آن در شبکه های اجتماعی پیام خود را در پهنای گسترده تری به گوش مخاطبان برسانید.
  2. ۵.هدف گیری دقیق تر مشتری:در بازاریابی انلاین شما می توانید مشتریان خود را دسته بندی کنید و پیشنهادهای مختص هر دسته را در اختیارشان قرار دهید. دسته بندی هایی از منظر ،جغرافیایی ،سن ،تحصیلات علاقه مندی جنسیت و ایجاد کنید یک یا چند دسته بندی مورد نظر خود را انتخاب کنید؛ سپس تمرکز خود را روی آنها بگذارید آنها وارد فانل فروش کنید تا بهترین نتیجه را از فرایند بازاریابی خود کسب کنید(رضایی سورشجانی، ۱۴۰۱: ۳۵۰-۳۵۱).

توانمندی های این بازاریابی

اینترنت فرصت های جدیدی برای ترویج محصولات و خدمات و تولید درآمد ارائه کرده است و شرکتهای کوچک و بزرگ، سعی می کنند با ایجاد وب سایت، از فرصتها استفاده کنند . در شرایط کسب و کار امروز، بازاریابی اینترنتی به بخش مهمی از فعالیتهای بازاریابی پیرامون هر نام تجاری تبدیل شده است. با ظهور سازمان های مجازی نیز بازاریابی اینترنتی به نیازی اساسی برای امکان حرکت و تداوم توسعه تبدیل شده است.

بازاریابی اینترنتی، استفاده از فناوری اطلاعات در ایجاد و برقراری ارتباط ارزش آفرینی و مدیریت روابط مشتریان است . به عبارت دیگر، بازاریابی اینترنتی به دلیل فراهم کردن ارتباط آسان سازمان با سازمان های دیگر و مصرف کنندگان باعث افزایش سهم بازار یک محصول یا خدمت در بازار می گردد. درواقع بازاریابی اینترنتی تمام فعالیتهای مدیریت روابط مشتریان، فعالیت های فروش، خدمات پس از فروش و تحقیقات بازاریابی را در برمی گیرد. قابلیت بازاریابی اینترنتی به توانایی سازمان در استفاده از اینترنت و سایر فناوری های اطلاعاتی برای تسهیل ارتباط با مشتریان اشاره می کند.

این تعاملات موجب دستیابی مشتریان به اطلاعات و منابع سازمان می شود و به طور هم زمان سازمان نیز به اطلاعات مشتریان دست می یابد . علاوه براین، قابلیت بازاریابی اینترنتی به طور غیرمستقیم به رشد بازار بین المللی منجر می شود. به طور کلی، قابلیت های بازاریابی اینترنتی، توانایی شرکت را برای تولید سایر قابلیت های داخلی در داخل سازمان افزایش می دهد که به نوبه خود دارای تأثیر مثبتی بر رشد بازاریابی بین المللی شرکت هست. درواقع توانمندی های بازاریابی اینترنتی دسترسی سریع به اطلاعات بازار در سراسر جهان را فراهم می کند که این موضوع منجر به تصمیم گیری بهتر می شود و توسعه روابط داخلی و خارجی یک شرکت را تسهیل می کند و منجر به بهبود عملکرد بین المللی صادرکنندگان می شود(جعفری تیتکانلو و اصغرزاده،۱۳۹۹: ۶۸).

ادامه

بازاریابی اینترنتی تحت تاثیر ارتباطات بازاریابی قرار دارد. این نوع بازاریابی با کاربران اینترنتی در ارتباط است. این مفهوم سعی می کند که کارکردهای جذب مشتری را از طریق اینترنت انجام دهد. انتظار بر این است که این مفهوم توانایی جذب تعداد بیشتری از کاربران را داشته باشد. این روش می تواند کاربران اینترنتی را به مشتریان دائمی یک شرکت تبدیل کند.

گزینه هایی مانند کمپین های تبلیغاتی در کنار برندسازی می تواند ترافیک سایت را افزایش دهد. این ترافیک نوعی بازاریابی در فضای اینترنت محسوب می شود که به مشتری بیشتر منجر می شود. افزایش ترافیک سایت در کنار اشتراک کاربران اینترنتی گزاره های اصلی بازاریابی اینترنتی هستند. از سوی دیگر این نوع بازاریابی می تواند اعتبار یک شرکت را در فضای مجازی نشان دهد.

شرکت هایی که اعتبار بیشتری دارند معمولا بازاریابی اینترنتی بیشتری نشان می دهند. به عبارتی می توان انتظار داشت که جذب کاربر، افزایش ترافیک سایت و اشتراک کاربران اینترنت از مهمترین فاکتورها باشد. اهداف کمپین های تبلیغاتی معمولا جذب تعداد بیشتر کاربران می باشد. برندسازی از اهداف بازاریابی اینترنتی در سازمان است.

اهمیت اجرای استراتژی بازاریابی به میزان جذب مشتری بستگی دارد. هر چه شرکت در جذب کاربران موفق تر عمل کند می توان گفت که اجرای استراتژی بازاریابی قوی تر بوده است. ارتباطات بازاریابی با کاربران اینترنت از مولفه های مورد استفاده توسط بازاریابی اینترنتی می باشد(کیسیولک و همکاران، ۲۰۱۹: ۱).

ادامه

بنابراین مفهوم بازاریابی تغییر کرده است و باید با شرایط آنلاین سازگار شود. مولفه هایی مانند چرخه عمر محصول و بلوغ مشتری بر سطح یادگیری بازاریابی اینترنتی اثرگذار است. همچنین محصول، قیمت، مکان، جمع آوری اطلاعات، ارتباطات و برندسازی از گزاره های این نوع بازاریابی است. بلوغ محصول و مشتری مهمترین گزینه های مرتبط با ایجاد این نوع بازاریابی می باشد. آمیخته بازاریابی یکپارچه با توجه به موقعیت‌های مختلف داده های کاربران می تواند شرایط بازاریابی را تحت تاثیر قرار دهد(کانی و آذر، ۲۰۲۱: ۱).

مفهوم بازاریابی اینترنتی

اطلاعات آنلاین در مورد اثربخشی مفهوم بازاریابی اینترنتی نقش مهمی دارد. حمایت از عملکرد  الگوی مهمی برای این نوع بازاریابی می باشد. وب سایت های اینترنتی درگاه های اصلی ایجاد این نوع از بازاریابی به شمار می روند. تصویری دقیق از مزایا و مضرات می تواند گزینه های مرتبط با بازاریابی اینترنتی را تحت تاثیر قرار دهد.

این نوع بازاریابی براساس گزینه های مرتبط با کارکردهای آمیخته بازاریابی کامل می شود. به عبارتی برای بهبود در آن نیاز است که کارکردهای آمیخته بازاریابی را تقویت کرد. همچنین وب سایت های اینترنتی یک درگاه مهم برای ایجاد این نوع از بازاریابی به شمار می روند(کوک و آناکونز، ۲۰۲۱: ۱۸۶۲).

مفهوم بازاریابی اینترنتی

مفهوم بازاریابی اینترنتی یک تکنیک کمپین آنلاین است. هدف آن به دست آوردن یک محصول یا یک سرویس دقیق برای تبلیغ آن محصول (صفحه) در وب و تبلیغ موثر آن برای فروش است. بازاریابی اینترنتی یکپارچه از تمام مزایای تبلیغاتی ممکن و ترویج منابع در وب برای افزایش ترافیک وب سایت و فروش استفاده می کند.

ابزارهای اصلی بازاریابی اینترنتی: بهینه سازی سئو (تبلیغات در موتورهای جستجو)، خبرنامه اینترنتی ایمیل، تبلیغات در شبکه های اجتماعی. تبلیغات متنی، بنرهای تبلیغاتی؛ حرکت بازاریابی آنلاین می باشد. تبلیغات شامل پایگاه داده کاملی از ابزارها – SEO، متنی، تعاملی و تبلیغات بنری است.

در بازاریابی اینترنتی کار با جوامع شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها در ارتباط است. نقطه فروش خود وب سایت است. یک منبع کاربردی باید از قبل دارای ناوبری با طراحی خوب و با کیفیت باشد. در این بازاریابی مصرف کننده اطلاعات لازم در مورد خدمات مورد علاوه و محصول را در زمانی که فقط باید ضروری ایجاد می کند.

فروش با تبلیغات رسانه های معمولی و تبلیغات پوستری گران هستند و گزینه مفهوم بازاریابی اینترنتی ارزان تر می باشد. مزیت این روش دسترسی کاربران زیاد، سودآور بودن آن می باشد. تبلیغ کالاها و خدمات در اینترنت در زمانی اتفاق می افتد که چنین تبلیغاتی پیدا می شود. خرید یک محصول به صورت تعاملی در وب ضروری است(تسیلولسکایا، ۲۰۲۲: ۵۲).

 

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.