مفهوم و پیشینه تحقیق اینترنت اشیا |مطالعات علمی پژوهشی و مطالعات ISI


در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
۱۶ مهر ۱۳۹۹
نوع فایل
ورد قابل ویرایش
حجم فایل
تعداد صفحات
7 عدد پیشینه
تعداد بازدید
1474 بازدید
۱۵,۰۰۰ تومان

مفهوم وپیشینه تحقیق اینترنت اشیا

مفهوم وپیشینه تحقیق اینترنت اشیا | تاریخ انتشار ۱۳۹۹/۰۷/۱۶|ساعت انتشار۱۱:۴۲ | تعداد صفحات :۷

 

 اهمیت

اینترنت اشیا  (IoT) شبکه ای است. که هر شیء را به اینترنت وصل میکند و از ادغام و ترکیب چندین فناوری از جمله شناسایی. خودکار امواج رادیویی، ارتباطات میدان نزدیک ، حسگرسیستم موقعیت یاب جهانی و اسکنرهای لیزری تشکیل شده است. که باعث برقراری تبادل اطلاعات و ارتباطات می شود و هدف اصلی آن شناسایی هوشمند، .ردیابی محل، نظارت و مدیریت است.

اینترنت اشیاء مجموعه ای از چیزهای تعبیه شده .با الکترونیک نرم افزار سنسورها محرک ها است. و از طریق اینترنت برای جمع آوری و مبادله داده به یکدیگر متصل شده اند .دستگاههای اینترنت اشیاء با سنسورها و قدرت پردازشی مجهز شده اند. که آنها را برای توسعه یافتن در بسیاری از محیط ها قادر می سازند .

ادامه

انواع کاربردهای معمولی اینترنت اشیاء ، شامل خانه هوشمند شهر هوشمند شبکه های هوشمند تجهیزات پزشکی. و بهداشتی وسایل نقلیه متصل و غیره را ارائه میدهد. تفاوت بین اینترنت اشیاء و اینترنت سنتی، فقدان نقش انسانی است. دستگاههای اینترنت اشیاء می توانند اطلاعاتی درباره رفتار فردی ایجاد کنند. آن را تجزیه و تحلیل کنند و اقدام کنند. خدمات بیان شده توسط برنامه های اینترنت اشیاء سود زیادی. برای زندگی انسانی عرضه ،کردند اما با توجه به حفظ حریم خصوصی و امنیت آن،. می توانند هزینه بالایی داشته باشد.

تقریبا تمام و سایلی که در حال حاضر در زندگی ما وجود دارند و در خانه یافت میشوند. میتوانند از طریق اینترنت اشیا به شکل هوشمند در آیند. یکی از کابردهای مهم و جذاب اینترنت اشیاء استفاده در سیستم روشنایی و نورپردازی خانه است. اینترنت اشیاء به ساکنان یک خانه هوشمند این امکان را میدهد. که نور را متناسب با کاربریهای متفاوت به حالت های مختلف در آورند؛. مواقعی مانند ،مطالعه ،خواب میهمانیها و… مثالهایی از زمانهایی هستند. که نیاز است تا نورها حالت ویژه ای به خود بگیرند و این کاری است. که اینترنت اشیا به خوبی از عهده ی آن برمی آید. کاربرد دیگر اینترنت اشیاء در تلویزیون های هوشمند است. که امکان تنظیمات دلخواه برای دیدن برنامهها و انتخاب و پخش آنها را میدهد. ترموستاتهای هوشمند یکی دیگر از دستاوردهای اینترنت اشیا هستند.

تاریخچه مختصر و بررسی وضعیت کنونی اینترنت اشیا

اینترنت اشیا در حال حاضر مطلبی جدید ،است اما ایده دستگاههای متصل در واقع به دهه ۷۰ میلادی برمی گردد در آن زمان برای این منظور از عناوینی نظیر اینترنت جاسازی شده یا محاسبات فراگیر استفاده میشد اصطلاح اینترنت اشیا در سال ۱۹۹۹ برای اولین بار توسط کوین اشتون مطرح شد. از آنجایی که اینترنت در آن زمان از داغترین موضوعات مطرح ،بود اشتون برای ترویج یک فناوری جدید به نام “RFID از عبارت «اینترنت اشیا استفاده کرد. مبنای فناوری RFID استفاده از برچسب های رادیویی کم هزینه ای است که برای شناسایی اشیا به کار گرفته می.شود.

امروزه این فناوری به طور گسترده در انبارداری توزیع و خرده فروشی و محاسبه صورتحساب مورد استفاده قرار میگیرد و تنها بخش کوچکی از کاربردهای وسیع اینترنت اشیا را تشکیل می دهد. اگرچه اشتون در آن زمان توانست توجهات را به سمت RFID جلب کند، اما اینترنت اشیا در نهایت پس از گذشت ۱۰ سال مورد توجه گسترده قرار گرفت در تابستان سال ۲۰۱۰، خبری مبنی بر اینکه خدمات نمای خیابانی گوگل حجم عظیمی از اطلاعات افراد را از طریق شبکه WiFi آنها جمع آوری و ذخیره می کند منتشر شد.

ادامه

این اقدام گوگل در آن زمان علاوه بر شاخص اینترنت، به عنوان شاخصی از جهان فیزیکی شناخته شد. در همان سال دولت چین اعلام کرد که اینترنت اشیا را در اولویت استراتژیک طرح پنجساله خود قرار داده است. مؤسسه گارتنر در سال ۲۰۱۱ در چرخه فناوریهای در حال ظهور ،خود اینترنت اشیا را به عنوان یکی از ده فناوری برتر سال ۲۰۱۲ معرفی کرد و بدین ترتیب مفهوم اینترنت اشیا محبوبیت یافت(فقهیی و نافعی ،۱۳۹۵ :۵).

اگرچه در دهه گذشته فناوریهای IoT بیشتر مورد توجه انجمنهای تحقیقاتی و پژوهشگران سراسر جهان قرار داشت اما در حال حاضر IoT دیگر چشم اندازی برای آینده به حساب نمی آید و بسیاری از بازیگران اصلی حوزه ICT نظیر گوگل اپل و سیسکو آن را در رأس کسب و کار خود قرار داده اند. اینترنت اشیا محدوده وسیعی از فناوریهای مورد استفاده در بازار از برچسبهای RFID گرفته تا حسگرها و محرکهای پیچیده را در بر می گیرد.

همچنین با استفاده از فناوریهای جدیدتر مانند سامانه های میکروالکترومکانیکی و نیمه هادیها امکان قرار گرفتن حسگرهای بسیار پیچیده در هر نوع شیء به وجود آمده است. در نهایت پیشرفتهای فناوری و گسترش شبکه های بیسیم با سرعت بالا و افزایش مناطق تحت پوشش اینترنت ،همراه منجر به بهبود اثر بخشی برنامه های کاربردی اینترنت اشیا و کاهش هزینه ها شده و راه را برای استفاده از اینترنت اشیا هموارتر ساخته است(فقهیی و نافعی ،۱۳۹۵ :۶).

چشم انداز اینترنت اشیاء

چشم انداز اینترنت اشیا ایجاد انقلابی در اینترنت ایجاد شبکه­ هایی متشکل از میلیاردها شیء و دستگاه قابل شناسایی بی سیم است. که در هر زمان هر ،مکان با هر چیزی و هرکسی که از هر سرویسی استفاده کند. با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. افزایش روزافزون قابلیتهای پردازش فناوریهای RFID شبکه های حسگر بی سیم. (WSN) و ظرفیت ذخیره سازی با هزینه کمتر ممکن است. یک منبع مشترک بسیار غیر متمرکز از منابع ایجاد کند. که توسط یک سیستم پویا .از شبکه ها به هم متصل شده اند. از طریق معماری اینترنت اشیا میان افزار هوشمند قادر به ایجاد نقشه های. پویا از دنیای فیزیکی در حوزه دیجیتال امجازی با اعمال وضوح زمانی و مکانی بالا و ترکیب ویژگیهای شبکه های حسگر فراگیر و سایر موارد قابل شناسایی خواهد بود.

دامنه های کاربردی اینترنت اشیا. ایجاد ارتباط متقابل اشیاء در محیطهای زندگی و کار روزمره ،.ما بسیاری از کاربردها را از طریق بسط اطلاعات جمع آوری شده از محیط اطراف ممکن می سازد. اینترنت اشیا توسعه برنامههای کاربردی متعددی را تسهیل میکند،. چه از نزدیک با چه مستقیماً در موجودیت کنونی ما قابل اجرا هستند. که در حال حاضر تنها تعداد کمی از آنها مستقر هستند(جهانگشته و همکاران،۱۴۰۱: ۳).

انواع برنامه های اینترنت اشیا

برخی از نمونه های مهم تر از برنامه های اینترنت اشیا در حوزه های زیر دسته بندی می­شوند:.

۱-حوزه شخصی و اجتماعی شرکتها و صنایع نظارت بر خدمات و ابزار، و تحرک و حمل و نقل. حوزه شخصی و اجتماعی برنامههای کاربردی در این دسته به کاربران اجازه میدهند. تا با محیط اطراف خود (خانه و محل کار یا با افراد دیگر برای حفظ و ایجاد روابط اجتماعی تعامل داشته باشند.

۲- حوزه تحرک و حمل و نقل وسایل نقلیه و حتی جاده ها با پردازنده های قدرت محرک ها و حسگرها، .با جمع آوری داده های مهم در مورد کنترل و راهنمایی ترافیک برای ارائه اطلاعات حمل و نقل مناسب ابزاری هستند.

۳- حوزه بنگاهها و صنایع فعالیتها شامل معاملات مالی. یا تجاری بین شرکتها ،صنایع سازمانها و سایر نهادها از جمله تولیدی،. لجستیکی، بخشهای خدماتی ،بانکی مقامات مالی دولتی واسطه ها و غیره می شود .

۴- حوزه نظارت بر خدمات و تاسیسات. این حوزه معمولاً با حفاظت نظارت و توسعه همه منابع طبیعی از کشاورزی و اصلاح نژاد گرفته. تا بازیافت خدمات مدیریت زیست محیطی مدیریت انرژی و غیره سروکار دارد(جهانگشته و همکاران،۱۴۰۱: ۴).

 پیشینه تحقیق اینترنت اشیا در مطالعه غلام نژاد و همکاران ۱۳۹۸

پژوهشی توسط غلام نژاد و همکاران (۱۳۹۸) تحت عنوان کاربردهای نظامی اینترنت اشیا با تأکید بر ماموریت های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شد. بدین منظور، جهت پیاده‌سازی، یک سامانه قطع و وصل‌کننده جریان برق باقابلیت کنترل از راه دور جهت استفاده در محیط‌های نظامی و جنگی با استفاده از رله‌های الکترونیکی ارائه شد. همچنین یافته های تحقیق نشان داد مهم‌ترین دستاورد این تحقیق  کمک به شناخت فناوری اینترنت اشیا و استفاده از آن در بخش‌های مختلف نظامی و محیط‌های جنگی بود.

پژوهشی توسط رونقی و حسینی (۱۳۹۷) تحت عنوان بررسی و شناسایی خدمات فن‌آوری اینترنت اشیا در حوزه سلامت بود.هدف از این تحقیق بررسی و شناسایی خدمات فن‌آوری اینترنت اشیا در حوزه بهداشت و درمان و رتبه بندی اهمیت آنها بود. یافته های این تحقیق نشان داد بخش مهمی از یافته‌های پژوهش اهمیت مدیریت بیماری‌های مزمن، خدمات پزشکی فوری غیرمستقیم، تشخیص زمین خوردن سالمندان، اطلاعات بیماران، ناسازگاری دارو و اطلاعات سلامت کودکان در میان خدمات اینترنت اشیا است . بنابراین سیاستگزاران در حوزه فن‌آوری اینترنت اشیا در ابتدا باید به نقش این فن‌آوری در نجات جان افراد واقف باشند و در اولویت بعد سرمایه گذاری در اینترنت اشیا می تواند به کنترل و نظارت رفتارهای سالمندان، بیماران و کودکان یاری رساند. همچنین، شناسایی و آگاهی از اولویت خدمات اینترنت اشیا به سیاستگزاران و مدیران حوزه درمان و بهداشت جهت مدیریت اثربخش تر کمک می کند.

مطالعه محمدیان و همکاران ۱۳۹۸

پژوهشی توسط محمدیان و همکاران (۱۳۹۸) تحت عنوان شناسایی و طبقه‌بندی کاربردهای نوآورانه اینترنت اشیا در بازاریابی دیجیتال انجام شد. یافته های این پژوهش نشان داد که  کاربردهای فناوری های اینترنت اشیا در بازاریابی دیجیتال را می توان در هفت حوزه آمیخته بازاریابی شامل محصول، مکان، قیمت، ترفیع، فرایندها، شواهد فیزیکی و نیروی انسانی به کار برد . همچنین بر اساس تحلیل های کمی مشخص شد پژوهش های مربوط به این حوزه از روند صعودی برخوردار بوده و بیشترین کاربردها مربوط به حوزه ترفیع، حوزه محصول و پس از آن حوزه فرایندها بوده است.

پژوهشی توسط رضائی نور و مشایخی (۱۳۹۷) تحت عنوان بررسی تاثیر اینترنت اشیا بر عملکرد سازمانی با در نظر گرفتن نقش واسطه ای خلق دانش مورد کاوی ( بانک مهر اقتصاد استان تهران ) انجام شد. هدف این پژوهش شناسایی تاثیر اینترنت اشیا بر عملکرد سازمان با در نظر گرفتن نقش واسطه ای خلق دانش است .نتایج این تحقیق  نشان داد که رابطه معنی‌داری بین رابطه اینترنت اشیاء بر عملکرد سازمان با در نظر گرفتن خلق دانش در بانک مهر اقتصاد استان تهران است.

 

منابع

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.