مفهوم تصمیم گیری سازمانی| مطالعات علمی و پژوهشی و ISI


در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
۳۰ خرداد ۱۴۰۱
نوع فایل
ورد قابل تغییر
حجم فایل
تعداد صفحات
10
دسته بندی
تعداد بازدید
985 بازدید
۳۵,۰۰۰ تومان

مفهوم تصمیم گیری سازمانی

مفهوم تصمیم گیری سازمانی |تاریخ انتشار: ساعت ۱۹ روز ۲۴/۰۴/۱۴۰۱ ، تعداد صفحات :۱۰

 تصمیم گیری سازمانی

تصمیم‌گیری سازمانی تصمیم‌گیری به معنای انتخاب یک راهکار از میان راهکارهای مختلف است. جوهر همه فعالیت‌های مدیریت تصمیم‌گیری است. تصمیم‌گیری رکن اساسی مدیریت مدرن است. مدیران دولتی و خصوصی همواره ناگزیر به گرفتن تصمیم و گزینش از میان انواع راهکارها برای اداره امور جامعه یا سازمان هستند؛ بنابراین تصمیمات مدیران می‌توانند بر همه مؤلفه‌های سازمان تأثیر مثبت یا منفی داشته .

تصمیم‌گیری سازمانی یکی از عوامل تأثیرگذار در زندگی فردی و اجتماعی افراد است و نقش گسترده‌ای در زندگی آدمی دارد. در طی سالیان گذشته پژوهش‌های بسیاری در خصوص مقوله تصمیم‌گیری انجام‌گرفته است که درنتیجه آن تاکنون طبقه‌بندی‌های متعددی در رابطه با سبک‌ها و مدل‌های تصمیم‌گیری ارائه‌شده است . همه ما در زندگی تصمیم می‌گیریم، اما همه در تصمیم‌گیری‌هایمان موفق نیستیم. (شریف‌زاده و همکاران، ۱۳۹۸: ۷)

ادامه

تصمیم گیری سازمانی:  عبارتست از فرایند شناسایی و حل مسائل سازمان این فرایند شامل دو مرحله اساسی است. سازمانها ترکیبی از مدیرانی را در خود دارند که تصمیم گیری های عقلایی و یا شهودی انجام می دهند، با این تفاوت که در یک سازمان، تنها یک مدیر نیست که تصمیم می گیرد. در سازمانها علاوه بر مدیران متعدد، در شناخت مسئله و راه حل های آن تعدادی از بخش ها و ادارات، نظرات متفاوت و حتی سازمان های دیگر دخالت دارند. ساختار داخلی سازمان و درجه ثبات محیط خارجی سازمان نیز بر تصمیم گیری سازمانی موثرند. (اشرفی و همکاران،۱۳۹۷: ۳۷).

مفهوم تصمیم گیری سازمانی

ادامه

بنابراین تصمیم گیری سازمانی روالی است جهت کاستن عدم اطمینان و رفع شک و شبهه در باره گزینه ها، به نحوی که بتوان از میان گزینه ها ، انتخاب منطقی را برگزید. این تعریف بر گردآوری اطلاعات و اتخاذ تصمیم در مرحله بعد تاکید دارد. به این نکته باید توجه شود که عدم اطمینان را می توان کاهش داد و نمی توان به صورت کلی آن را حذف کرد. با اطمینان قاطع نمی شود تصمیمات زیادی اتخاذ نمود زیرا گرد آوری اطلاعات پیرامون همه گزینه ها کمتر امکان پذیر است .

بنابراین هر تصمیمی با مقداری مخاطره همراه است. وقتی عدم اطمینان وجود نداشته باشد اتخاذ تصمیم با در نظر گرفتن یک الگوریتم یا انجام چند مرحله ساده ، عملی. پس تصمیم گیری ، نوعی بررسی پیرامون انتخابات و گزینش ها بر مبنای ارزش ها و ترجیحات فردی است و در این حالت ضمن آنکه گزینه های انتخابی باید تعیین کردند همچنین یکی از آنها که احتمال بیشتری برای موفقیت دارد یا موثرتر است و با اهداف ، علایق ، روش زندگی ، ارزشها و نظایر آن تطبیق دارد ، برگزیده شود(سلیمانی و عاطفت دوست، ۱۳۹۸: ۷۱).

مفهوم تصمیم گیری سازمانی

حدود ۴ صفحه مفهوم و اهمیت در فایل اصلی

عوامل تاثیر گذار

۱. عوامل عقلایی: منظور، عوامل قابل اندازه گیری از قبیل هزینه، زمان، پیش بینی ها و غیره میباشد. یک تمایل عمومی وجود دارد که بیشتر بدین عوامل پرداخته و عوامل غیر کمی را از یاد ببریم

٢. عوامل روانشناختی: مشارکت انسان در پدیده تصمیم گیری روشن است. عواملی از قبیل شخصیت تصمیم گیر، توانائی های او تجربیات، درک، ارزشها، آمال و نقش او از جمله عوامل مهم در تصمیم گیری می باشند.

ادامه

۳.عوامل اجتماعی: موافقت دیگران بخصوص کسانی که تصمیم به نوعی بر آنان تأثیر میگذارد، از مسائل مهم تصمیم گیری است توجه به این عوامل از مقاومت دیگران در برابر تصمیم می کاهد

۴. عوامل فرهنگی: محیط دارای لایه های فرهنگی متعددی است که به نام فرهنگ منطقه، فرهنگ کشور و فرهنگ جهانی خوانده می شود. همچنین فرهنگ خود سازمان نیز باید مدنظر قرار گیرد. این فرهنگ ها بر تصمیم فردی و یا سازمانی ما در قالب هنجارهای مورد قبول جامعه، رویه ها و ارزشها تاثیر می گذارند(اشرفی و همکاران،۱۳۹۷: ۳۷).

مفهوم تصمیم گیری سازمانی

شش گام موثر در انجام فرایند یک تصمیم

شش گام موثر در انجام فرایند یک تصمیم عبارت است از:

  • تعریف حل مساله
  • جمع آوری داده های توصیفی مساله
  • تعریف راه حل های مختلف
  • ارزیابی راه حل ها
  • انتخاب بهترین راه حل ها
  • بکاربردن راه حل (اشرفی و همکاران،۱۳۹۷: ۳۷).

و موارد زیر در فایل اصلی

اهمیت و نقش

ویژگی های

انواع

مبانی نظری تصمیم گیری سازمانی

کائو و همکاران (۲۰۲۱) اثبات کردند که استفاده از هوش مصنوعی (AI) می‌تواند تصمیم‌گیری سازمانی را بهبود بخشد. تحقیقات کافی در مورد نگرش و نیات مدیران برای استفاده از هوش مصنوعی برای تصمیم گیری وجود ندارد. برای توضیح و پیش‌بینی نگرش‌ها و نیات رفتاری مدیران عامل تصمیم گیری سازمانی ضروری است. استفاده از هوش مصنوعی یک عنصر مناسب برای تصمیم گیری سازمانی است.

پیامدهای عملی استفاده از هوش مصنوعی برای تصمیم‌گیری سازمانی به تسهیل رفتار کارکنان منجر می شود. هوش مصنوعی برای تصمیم‌گیری سازمانی یک ابزار مناسب است. داشتن یک مکانیسم مؤثر برای کاهش نگرانی‌های شخصی مدیران از ضروریات تصمیم گیری سازمانی است. ایجاد شرایط تسهیل‌کننده مطلوب می تواند تصمیم گیری سازمانی را تقویت نماید. تصمیم گیری سازمانی بر نگرش‌ها و نیات رفتاری مدیران اثرگذار است.

ریشلاکیویسکی و سراسی (۲۰۲۱)

ریشلاکیویسکی و سراسی (۲۰۲۱) اثبات کردند که سازمان‌ها به ارزیابی چرخه زندگی علاقه‌مند بوده‌اند. آن ها از چرخه زندگی به عنوان معیاری برای تصمیم گیری سازمانی استفاده می کنند. بهینه‌سازی طراحی، کارایی زیست محیطی و موقعیت استراتژیک باز از مولفه های اثرگذار بر تصمیم گیری سازمانی هستند. برای تسهیل گزینه‌های تصمیم‌گیری از چرخه عمر محصول استفاده می شود. استفاده از مواد مدیریتی، سازمانی و شناختی برای توضیح تصمیم گیری سازمانی ضرویر است. ارزیابی چرخه زندگی توسط سیاست های سازمانی و اتحادهای استراتژیک مورد تایید می باشد. رویکردهای نوظهور برای ارزیابی چرخه زندگی بسیار ضروری هستند. بدون توجه به تأثیرات چرخه عمر بالقوه بر تصمیم گیرندگان سازمانی ضرر ایجاد می شود. نشان دادن سودمندی رویکردهای اصلی تصمیم گیری سازمانی را شامل می شود.

دایرکشن ۲۰۲۱

دایرکشن (۲۰۲۱) اثبات کردند که صمیم گیری سازمانی می تواند تحت تأثیر معنویت شخصی یک رهبر قرار گیرد. مدیران پاسخ‌دهنده بیان کردند که معنویت آنها بخش مهمی از تصمیم گیری سازمانی است. رفتار کارکنان بخشی ریشه‌دار هویت و منبع جهت‌گیری در فرآیند تصمیم‌گیری آنها است. معنویت توانایی‌های رهبران را افزایش می‌دهد و تصمیم گیری سازمانی را تقویت می کند. معنویت رهبران را به سمت تصمیم‌گیری درست هدایت می کند.

کلیمک و کلیمک ۲۰۲۰

کلیمک و کلیمک در سال ۲۰۲۰ در نظریه خود ارتباط بین متغیرهای مدیریت شایستگی، اعتماد، جهانی شدن، فرهنگ سازمانی، فن آوری مدرن و مفهوم تصمیم گیری سازمانی را اثبات کردند. این محققین دریافتند که متغیرهای مدیریت شایستگی، اعتماد، جهانی شدن، فرهنگ سازمانی و فن آوری مدرن می توانند بر سطح تصمیم گیری سازمانی اثرگذار باشند. همچنین آنها به این نتیجه رسیدند که وقتی سطح متغیرهای مدیریت شایستگی، اعتماد، جهانی شدن، فرهنگ سازمانی و فن آوری مدرن دچار تغییر شود، احتمال تغییر در سطح متغیر تصمیم گیری سازمانی نیز وجود دارد.

بردبار و همکاران در سال ۲۰۲۲ در نظریه خود اثبات کردند که تصمیم گیری سازمانی می تواند تحت تاثیر رتبه بندی ها و فرایند شبکه تحلیل قرار گیرد. به عبارتی تصمیم گیری سازمانی  معمولا با تغییراتی که در متغیرهای رتبه بندی ها و فرایند شبکه تحلیل ایجاد می شود، دچار تغییر می شود. زمانی که سازمان در نظر داشته باشه سطح تصمیم گیری سازمانی را تغییر دهد، پیشنهاد می شود که ابتدا سطوح مرتبط با متغیرهای رتبه بندی ها و فرایند شبکه تحلیل را تغییر دهد.

موارد دیگر

جاراهی در سال ۲۰۱۸ اثبات کرد که با تغییر در سطح متغیرهای هوش مصنوعی و فرایندهای سازمانی می توان سطح متغیر مفهوم تصمیم گیری سازمانی را تحت تاثیر قرار داد. به عبارتی تغییرات متغیر تصمیم گیری سازمانی تحت تاثیر مولفه هایی قرار دارد. این مولفه ها عبارتند از:

۱- هوش مصنوعی

۲- فرایندهای سازمانی

منبع :

مبانی نظری

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.