مبانی نظری شهر هوشمند | مطالعات علمی و پژوهشی و ISI

امتیاز 5.00 ( 1 رای )

در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
۲ اردیبهشت ۱۴۰۰
نوع فایل
ورد قابل ویرایش
حجم فایل
تعداد صفحات
30صفحه
تعداد بازدید
2878 بازدید
۳۵,۰۰۰ تومان

مبانی نظری شهر هوشمند

مبانی نظری شهر هوشمند| تعداد صفحات ۳۰

تعریف

شهر هوشمند به معنی شهری مبتنی بر داده های شبکه ای است. در این نوع شهرها عمده عملیات توسط اینترنت اشیا کنترل می شود و شهروندان در آن با استفاده از ابزار فناوری برای زندگی خود برنامه ریزی می کنند. ارتباطات و فعالیت ها در این شهرها تحت تاثیر فضای وب قرار دارد. این ارتباطات عمدتا به صورت الکترونیک شکل می گیرد. این ارتباطات به گونه ای است که نیازهای طبیعی انسان را برطرف می کند.

در این زمینه منوچهری (۱۳۹۴) بیان می دارد شهر هوشمند عمدتا بر پایه تسهیل در تامین نیازها ایجاد می شود. غندالی (۱۳۹۰) شهر هوشمند را یکی از نیازهای مهم برای ایران بر می شمارد.  براساس رویکرد جهان گرد و همکاران (۱۳۹۰) شهر هوشمند در یک بستر اطلاعاتی رخ می دهد و سبک نوینی از زندگی را به ارمغان خواهد آورد. این شهرها فرصت های زیادی برای زندگی، کار و تفریح خلق می کنند.

مفهوم شهر هوشمند به دو موضوع متمایز اما مرتبط اشاره دارد. در یک مفهوم به معنی ایجاد بازار دیجیتال است به طوری که محیط شهری را به طور فزاینده ای در اختیار بگیرد. در مفهومی دیگر استفاده از فن آوری های نوین ارتباطی برای نظارت و تنظیم مدیریت شهری می باشد. این موضوع می تواند به شبکه های ثابت، بیسسیم مخابراتی و سنسور و دوربین های نظارتی اشاره کند.

مفهوم شهر هوشمند

شهر هوشمند شهری است نوآور با توسعه پایدار اقتصادی، زندگی باکیفیت و مجهز به زیرساخت های مدرن که در آن فرآیندهای خدماتی، اقتصادی، اجتماعی و حاکمیتی، به صورت دقیق، سریع و آسان انجام خواهند شد. مدیران شهرها عمدتا باهدف مدرن سازی فرآیند ارائه خدمات، ایجاد فرصتهای تجاری و اقتصادی و ارتقاء سطح زندگی شهروندان، پیگیر هوشمندسازی هستند. در سال های اخیر در ارائه خدمات شهری تحولاتی صورت گرفته و کیفیت و درصد مکانیزاسیون خدمات ارتباطی، حمل و تقل، سلامت، انرژی و امنیت افزایش یافته است. در شهر هوشمند استفاده از فناوری اطلاعات در این ساختارها پررنگتر و ارتباط شبکه ای بین سامانه های خدمات مختلف برقرار خواهد شد(عسگری راد و نجاتی جهرمی ،۱۴۰۰: ۱۴۹).

کارکرد شهر هوشمند

این فن آوری ها برای نظارت استفاده می شوند و فرآیند آموزش رایانه ای برای آنها بسیار کاربرد دارد. مدل سازی و پیش بینی فرآیندها در شهر هوشمند به توسعه آینده شهری منجر می شود. این موضوع شامل مجموعه برنامه های مبتنی بر شناخت داده های اطلاعاتی است. مایه (۲۰۱۷) این موضوع را مورد تایید قرار می دهد. وی بیان می دارد که شهر هوشمند تجارب و روش های نوینی از زندگی را خلق می کند.

شهر هوشمند منجر به ایجاد مولفه های نوینی از کارآفرینی می شود. به اعتقاد وی در این حالت فن آوری محور اصلی جریان شهری می شود. به نظر وی فن آوری عنصر اصلی در شهرهای هوشمند خواهد بود که توانمندی شهری را به همراه خواهد داشت. در این حالت مدیریت شهری به زیرساخت های فناورانه بستگی دارد.

پیاده سازی فناوری شهرهوشمند اغلب به عنوان راه حل بسیاری از چالش های شهری مانند حمل و نقل ، مدیریت پسماند و حفاظت از محیط زیست مورد ستایش قرار می گیرد. موضوعات امنیتی و پیشگیری از جرم ، در بسیاری از موارد نادیده گرفته می شود. علاوه بر این ، هنگامی که محققان فناوری های جدید امنیتی هوشمند را معرفی می کنند. ، به ندرت در مورد اجرای آنها بحث می کنند. یا اینکه چگونه امنیت جدید شهر هوشمند ممکن است. بر روند سنتی پلیس و برنامه ریزی شهری تأثیر بگذارد (۲۰۱۹:Laufs & al).

ادامه

شهر هوشمند را می توان به عنوان یک پدیده منحصر به فرد دید، زیرا آن را هم می توان با جنبه های جهانی و محلی مشخص کرد. بنابراین این مولفه  پدیده جهانی هستند، زیرا در سراسر جهان گسترش یافته و با ویژگی های مشابه و وابستگی های متفاوتی در سطح جهانی ظاهر می شوند.

در عین حال، شهرهای هوشمند یک پدیده محلی هستند، چرا که هر شهر منحصر به فرد است، مشکلات مختلفی دارد و باید با راه حل های خاص آنها را حل کند(دامری و همکاران، ۲۰۱۹). از اواسط سال ۲۰۰۰، شهر هوشمند به عنوان یک رویکرد جدید برای کاهش و اصلاح موانع و مشکالت شهری در شهرها تبدیل شده است. در اروپا، سطح تحصیلات و سرمایه گذاری ها، اهمیت زیادی دارد.

تحقیقات و سیاست های اصلاحی پروژه ها برای مقابله با مسائل مختلف در شهر هوشمند صورت گرفته است. تجدید ساختار سازمانی بین سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار و رشد تولید ناخالص داخلی شهری. نتایج تجربی آن نشان می دهد که سیاست های شهر هوشمند از لحاظ اقتصادی و رقابت پذیری عملکرد خود را تقویت می کند(دستدموستیر و همکاران، ۲۰۱۹)

شهرهای صنعتی همچنان ساختارهایی برای تولید و مصرف انبوه تولیدات خود دارند که منجر به مسائلی مانند بیکاری، بی خانمانی، ترافیک، آلودگی، بیماری، خشونت و غیره می شود. این پیکربندی صنعتی شهری دیگر با اصول ایجاد ارزش جدید پارادایم تکنولوژیکی سازگار نیست. شهرها از آینده باید مسیرهای مناسب را پیدا کنند و شهر های هوشمند باشند تا بتوانند بر این بحران غلبه کنند. با این حال، هیچ توافقی در مورد آنچه واقعا شهر را دقیق ساخته است وجود ندارد(کامبویم[۳] و همکاران، ۲۰۱۹).

نقش اینترنت اشیا در شهر هوشمند

اینترنت اشیاء یک تکنولوژی در حال ظهور برای شهرهای هوشمند است که بین دستگاههای دیجیتالی مختلف از طریق اینترنت متصل شده است، از اینرو، ارائه امکانات متعدد نوآورانه از دانشگاه به صنعت و مراقبت های بهداشتی به کسب و کار کمک می کند. شهر هوشمند، تغییر مکان همه جانبه است که کل چشم انداز را با حمایت از فناوری اطلاعات و ارتباطات دستگاه های اینترنت اشیاء را با سنسور انقلابی فعال کرده است(سودهرو[۴] و همکاران، ۲۰۱۹)

تحقیق پیشگامانه  بین دو حوزه از دانش آکادمی یعنی شهر هوشمند ، تجارت و صنعت و دولت ها توجه زیادی را به خود جلب می کنند. شواهدی از همبستگی بین نهفتگی تجاری و توسعه شهری وجود دارد. طبقه بندی بصری این شهرها به چهار خوشه با توجه به توسعه شهری و فعالیت نهفته تجاری گره خورده است(بلنک[۵] و همکاران، ۲۰۱۹).

همانطور که اینترنت اشیاء به واقعیت تبدیل می شود، میلیون ها دستگاه به سیستم عامل اینترنت اشیاء در شهرهای هوشمند متصل می شوند. این دستگاه ها به چندین منطقه در یک شهر هوشمند مانند مراقبت های بهداشتی، تدارکات و حمل و نقل می پردازد. انتظار می رود این دستگاه ها مقدار قابل توجهی از درخواست داده ها را در نرخ بالا تولید کنند، بنابراین لازم است که معیار عملکرد سیستم عامل های اینترنت اشیاء را تعیین کند که آیا می توانند به طور موثر چنین دستگاه هایی را اداره کنند(آرایجو و همکاران، ۲۰۱۹)

ابتکارات شهر هوشمند

ابتکارات شهر هوشمند با هدف استفاده از سرمایه انسانی، جمعی و تکنولوژیکی برای اطمینان از توسعه پایدار و کیفیت زندگی شهروندان خود است. ارائه خدمات اضطراری و اورژانس اضطراری کارآمد و پایدار در شهرهای هوشمند نیازمند تلاش های هماهنگ و اطلاعات مشترک بین مردم، تصمیم گیرندگان و تیم های نجات است. با رشد و گسترش سریع سیستم عامل های اجتماعی، مقدار زیادی از محتوای تولید شده توسط کاربر ایجاد می شود که می تواند به عنوان منبع اطلاعات در مورد شهرها مورد استفاده قرار گیرد(الخطیب و همکاران، ۲۰۱۹).

پیشرفت در فن آوری اطلاعات اجازه می دهد تا جمع آوری اطلاعات همراه با ایجاد برنامه های کاربردی طراحی شده برای استفاده از این داده ها بهتر. انجام شود با اجرای راه حل هایی با استفاده از چنین برنامه هایی می توان عملیات شهر را بهبود بخشید. با این حال، بهبود دسترسی به داده ها همراه با ابزارهای تحلیلی قدرتمند، خطر نقض حریم خصوصی را افزایش می دهد. راه حل های هوشمند شهر باید با دقت اجرا شود تا محدودیت های قانونی و انتظارات اجتماعی راضی شود(کورزون  و همکاران، ۲۰۱۹)

شهر هوشمند یک مفهوم اخلاقی است که در افکار عمومی به دست آمده است و به این ترتیب، آن را در برنامه های محققان و مقامات شهر های سراسر دنیا قرار می دهد. با این حال، هیچ توافقی در مورد اینکه دقیقا یک شهر هوشمند چیست وجود ندارد، و تحقیقات علمی در بهترین حالت، ساختن برنامه های کاربردی در سیلوهای متعدد است(کامرو و آلبا، ۲۰۱۹)

ادامه

ابتکارات شهرهای هوشمند در سرتاسر جهان به سرعت در حال گسترش است. جسارت آنها افزایش رقابت جوامع محلی از طریق نوآوری است و در عین حال افزایش کیفیت زندگی شهروندانش از طریق خدمات عمومی بهتر و یک محیط پاکیزه تر. تحقیقات پیشین دیدگاه های متضاد و بسیاری از ابعاد و رویکردهای این پدیده را نشان داده است(آپیو  و همکاران، ۲۰۱۹)

در حالی که دانشمندان نسل اول شهر هوشمند را برای عدم رسیدگی به برنامه های گوناگون مردم و به عدم پاسخ به نیازهای ساکنان نقد می کنند، بسیاری از آنها به پتانسیل شهر های هوشمند به حرکت اهداف محدود محیط زیستی و اقتصادی و مقابله با مسائل اجتماعی اشاره دارند. اما شواهد تجربی بنیادین به طرز چشمگیری فاقد این پتانسیل هستند. به موازات آن، محققان به ظهور شهر هوشمند توجه کرده اند.

این یک رویکرد غیر متمرکز است که در آن فن آوری های هوشمند به عنوان ابزار برای مقابله با مشکلات اجتماعی، نیازهای ساکنان و مشارکت مشارکتی مورد استفاده قرار می گیرند(ترنچر، ۲۰۱۹). در آینده ای نزدیک، حمل و نقل از یک دوره گذار فراتر رفته و صنعت آن را غیر قابل تشخیص می کند. وسایل نقلیه هوشمند نقش مهمی در پیشرفت سیستم های هوشمند و متصل به حمل و نقل بازی کرده اند.

ادامه

در دسترس بودن خدمات و وسایل نقلیه در شهرهای هوشمند، به یک ضرورت ضروری مشترک تبدیل شده است که نیاز به بهبود در معماری مدیریت خدمات خودرو دارد. علاوه بر این، به دلیل اینکه شهرهای هوشمند همچنان تکنولوژی های متنوعی را برای دستیابی به سرویسهای متفاوتی و با کیفیت بالا ارائه می دهند، مسائل امنیتی با توجه به ارتباط اشخاصی که تقاضای اشتراک گذاری اطلاعات شخصی می کنند، همچنان حاکم هستند(الکوآیلی و همکاران، ۲۰۱۹)

رتبه بندی یک عنصر ارزشمند برای مقاصد شهری است، زیرا نتایج حذف شده از این مقایسه ها می تواند در نهایت از ارزیابی تصمیمات استراتژیک شهرها پشتیبانی کند. رتبه بندی شهر هوشمند نیز از این قائده مستثنی نیستند و تعداد آنها به طور نمادین افزایش می یابد(اسکولار و همکاران، ۲۰۱۹).

شهر هوشمند قرار است مرحله مهمی در تاریخ بشر باشد. این سیستم شامل چندین سیستم فیزیکی سایبری می باشد که می تواند با سطوح مختلف اطلاعات مورد استفاده قرار گیرد. با این حال، استفاده روزافزون از CPS و استفاده از آن به قطعات زیربنایی کلیدی به این معنی است که خرابی ها می توانند باعث اختلال، آسیب و حتی از دست دادن زندگی شوند.

اجتناب از این عواقب یک مشکل بی اهمیت است و برخی محققان پیشنهاد می کنند که محاسبات ابری می توانند خدمات موثر و پایدار برای شهر هوشمند ارائه دهد. با ادغام CPS و پردازش ابری، سیستم سنسور ابری در بسیاری از زمینه ها محبوب شده است و گره های فیزیکی را می توان با چندین کاربر به اشتراک گذاشته و محاسبات با کارایی بالا را به دست آورد(وانگ و همکاران، ۲۰۱۹).

ادامه

تلاش های زیادی برای تبدیل شهرها به شهرهای هوشمند در سراسر جهان انجام شده است. درک و توصیف شهرهای هوشمند با توجه به کاربرد گسترده مفهوم آن مورد توجه رشته ها علمی است.بررسی شهر هوشمند در رشته های مختلف ، مانند برنامه ریزی شهری ، مهندسی الکترونیک و علوم رایانه ، دشوار است(لیم و همکاران، ۲۰۲۱).

پیاده سازی فناوری شهرهوشمند اغلب به عنوان راه حل بسیاری از چالش های شهری مانند حمل و نقل ، مدیریت پسماند و حفاظت از محیط زیست مورد ستایش قرار می گیرد. موضوعات امنیتی و پیشگیری از جرم ، در بسیاری از موارد نادیده گرفته می شود. علاوه بر این ، هنگامی که محققان فناوری های جدید امنیتی هوشمند را معرفی می کنند ، به ندرت در مورد اجرای آنها بحث می کنند. یا اینکه چگونه امنیت جدید شهر هوشمند ممکن است بر روند سنتی پلیس و برنامه ریزی شهری تأثیر بگذارد(لوفز و همکاران، ۲۰۱۹).

بنابراین شهر هوشمند در افکار عمومی اخیر شتاب بیشتری گرفته ، و بدین ترتیب در دستور کار محققان و مقامات شهری در سراسر جهان قرار می گیرد. با این حال ، در مورد آنچه که دقیقاً یک شهر هوشمند است اتفاق نظر وجود ندارد و تحقیقات آکادمیک ، در بهترین حالت ، ایجاد برنامه های کاربردی در سیلوهای متعدد است(کامرو و آلبا، ۲۰۱۹).

قابل ذکر است که طی چند سال اخیر سیاست های شهر هوشمند توجه و بودجه لازم را به خود جلب کرده است. این در حالی است که اکنون زمان آن رسیده که نتیجه این سیاست ها تأثیر مثبت بر رشد اقتصادی شهر بگذارند. اما با نگاه کردن به مبانی خرد این اثر ، تصویر بسیار کمتری روشن است(کارگلیو و دل بو، ۲۰۲۰).

شهر هوشمند در افکار عمومی

بنابراین شهر هوشمند در افکار عمومی اخیر شتاب بیشتری گرفته ،. و بدین ترتیب در دستور کار محققان و مقامات شهری در سراسر جهان قرار می گیرد. با این حال ، در مورد آنچه که دقیقاً یک شهر هوشمند است. اتفاق نظر وجود ندارد و تحقیقات آکادمیک ، در بهترین حالت ، ایجاد برنامه های کاربردی در سیلوهای متعدد است. (Camero & Alba:2019) .

قابل ذکر است که طی چند سال اخیر سیاست های شهر هوشمند توجه و بودجه لازم را به خود جلب کرده است. این در حالی است که اکنون زمان آن رسیده که نتیجه این سیاست ها تأثیر مثبت بر رشد اقتصادی شهر بگذارند. اما با نگاه کردن به مبانی خرد این اثر ، تصویر بسیار کمتری روشن است. (Caragliu, & Del Bo: 2020). در اینجا به تحقیقات انجام شده در زمینه شهر هوشمند پرداخته ایم .

پالومو و ناویو در سال ۲۰۱۸ نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد حکومتهای شبکه های شهر هوشمند مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها براساس ۳ بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از امور مشاوره، شبکه هوشمند و دیجیتالی کردن. این نظریه اثبات کرد که هر یک از مولفه های آزمایش شده بر شهرهوشمند دارای تاثیر بودند. این نظریه در اسپانیا ارایه شده است.

ابعاد و ویژگی های شهر هوشمند

شهر هوشمند عبارت است از حکمرانی هوشمند، انرژی هوشمند، ساخت و ساز هوشمند، جابجایی هوشمند، زیر ساخت هوشمند تکنولوژی هوشمند، مراقبت های بهداشتی، شهروند هوشمند که تمام این عوامل بر توسعه پایدار تاثیر دارند.

انواع

  1. حکومت هوشمند تشامل مشارکت سیاسی و فعال، خدمات شهروندی و استفاده هوشمند از دولت الکترونیک می باشد.
  2.  ٢. انرژی هوشمند: کاهش استفاده از انرژی به کمک نوآوری های فناوری و تشویق به کاهش مصرف و بازیافت.
  3.  ۳.ساخت و ساز هوشمند ساخت و ساز هوشمند به مفهوم بین المللی سازی شهر و استراتژی ارتقا شهر در سطح بین المللی، توسعه پروژه های راهبردی در راستای موقعیت های بین المللی شهر و کمک به حفظ جمعیت روستایی می باشد.
  4. مراقبت های بهداشتی هوشمند: مراقبت های بهداشتی هوشمند به مفهوم توسعه برنامه های دیجیتالی برای گروه های در معرض خطر، کنترل خانه از راه دور با سیستم هشدار یا سیستم هشدار برای بیماران، کارت سلامت الکترونیکی و خدمات آنلاین پزشکی می باشد.
  5. شهروندی هوشمند: عنصر متمایز کننده شهر دیجیتالی از شهرهوشمند وجود مردم هوشمند است. مردم هوشمند بر اساس مهارت ها و سطح آموزشی شان تعریف می شوند. کیفیت تعاملات اجماعی همچون یکپارچگی، زندگی جمعی و توانایی برقراری ارتباط با جهان، نیز از مصادیق مردم هوشمند به شمار می آید(مهدی زاده ،۱۳۹۸: ۱۲۳).

مبانی نظری سال ۲۰۱۸

روهلندت در سال ۲۰۱۸ نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد بررسی ادبی سیستماتیک اداره شهرهای هوشمند مورد بحث قرار داد. نظریات آنها براساس ۳ بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از امور مشاوره، شبکه هوشمند و دیجیتالی کردن. این محقق اثبات کرد که هر یک از مولفه های آزمایش شده بر شهرهوشمند دارای تاثیر بودند. این نظریه در ایالات متحده ارایه شده است.

کومار و همکاران در سال ۲۰۱۸ نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد حرکت به سوی شهر هوشمند مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها براساس ۴ بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از برنامه ریزی، زیرساخت های فیزیکی، زیرساخت های فناوری اطلاعات و راه حل های هوشمندانه. بنابراین هر یک از مولفه های آزمایش شده بر شهرهوشمند موثر بودند. این نظریه در دهلی نو ارایه شده است.

ادامه نظریه های مبانی نظری شهر هوشمند سال ۲۰۱۸

اکسلسون و گرانت در سال ۲۰۱۸ نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد سهم سهامداران و ارتباط هوشمندانه در توسعه شهر هوشمند مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها براساس ۲ بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از ابعاد هوشمندانه، ذینفعان. این نظریه اثبات کرد که هر یک از مولفه های آزمایش شده بر شهرهوشمند موثر بودند. این نظریه در سوئد ارایه شده است.

سیلوا و همکاران در سال ۲۰۱۸ نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد روند معماری، اجزا و چالش های باز در شهرهای هوشمند مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها براساس ۳ بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از امور مشاوره، شبکه هوشمند و دیجیتالی کردن. این نظریه اثبات کرد که هر یک از مولفه های آزمایش شده بر شهرهوشمند دارای تاثیر بودند.

نظریه ارورا ۲۰۱۸

آرورا در سال ۲۰۱۸ نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد توسعه بخش مالی و شهرهای هوشمند در کشور هند مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها براساس ۲ بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از جنبه های تأمین مالی و سیاست های شهردیجیتالی. این نظریه اثبات کرد که هر یک از مولفه های آزمایش شده بر شهرهوشمند موثر بودند.

ویجیتکانلاردر سال ۲۰۱۸ نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد سیاست شهر هوشمند و پایداری شهرها در کشور استرالیا مورد بحث قرار داد. نظریات او براساس ۲ بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از هوش شهر و توسعه پایداراین نظریه اثبات کرد که هر یک از مولفه های بررسی شده بر شهرهوشمند دارای تاثیر بودند. ا

ادامه مبانی نظری

کاراگلیو و دل بو در سال ۲۰۱۹ نظریه شهر هوشمند خود را ایتالیا براساس ابعاد نوآوری شهری مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها بر اساس دو بعد صورت گرفت. این مولفه ها عبارتند از نوآوری شهری و سیاست های شهر. این نظریه اثبات کرد که هر یک از مولفه ها بر شهر هوشمند اثرگذار هستند.

هارستاد و وتن در سال ۲۰۱۹ نظریه شهر هوشمند خود را براساس ابعاد پایداری انرژی شهری مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها بر اساس دو بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از پایداری انرژیابتکارات شهری. این نظریه اثبات کرد که هر یک از مولفه ها بر شهر هوشمند موثر خواهند بود.

فن دن بوس و کولک در سال ۲۰۱۹ نظریه شهر هوشمند خود را براساس ابعاد اکتشاف رویکردهای شهر هوشمند مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها بر اساس دو بعد صورت گرفت. آنها عبارتند از شرکت های چند ملیتیفناوری اطلاعات و ارتباطات. این نظریه اثبات کرد که هر یک از مولفه های بر شهر هوشمند دارای تائیر خواهند بود. ا

بروک  و همکاران در سال ۲۰۱۹ نظریه شهر هوشمند خود را براساس ابعاد روشنایی مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها بر اساس دو بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از شرکت های مبتنی بر فناوری و کسب و کار مجزا سازمان های معتبر. این نظریه اثبات کرد که هر یک از مولفه ها بر شهر هوشمند اثرگذار بودند.

ادامه

نیلسن در سال ۲۰۱۹ نظریه شهر هوشمند خود را براساس ابعاد نوآوری شهری ورد بحث قرار دادند. نظریات آنها بر اساس چهار بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از تکنولوژیکی، سازمان، همکاری و تجربی. این نظریه اثبات کرد که هر یک از مولفه ها بر شهر هوشمند اثرگذار خواهند بود. این نظریه در نروژ ارایه شده است.

عالم و دانی در سال ۲۰۱۹ نظریه شهر هوشمند خود را براساس ابعاد هوش مصنوعی مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها بر اساس سه بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از اینترنت اشیاء، داده های بزرگ، هوش مصنوعی. این نظریه اثبات کرد که هر یک از مولفه ها بر شهر هوشمند مفید خواهد بود. این نظریه در استرالیا ارایه شده است.

السایدی و همکاران در سال ۲۰۱۹ نظریه شهر هوشمند خود را براساس ابعاد زیرساخت های شهر مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها بر اساس یک بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از دستگاه های محدود شرکت بولتزمن. این نظریه اثبات کرد که هر یک از مولفه ها بر شهر هوشمند اثر گذار خواهد بود. این نظریه در استرالیا ارایه شده است.

دسدموستر و همکاران در سال ۲۰۱۹ نظریه شهر هوشمند خود را براساس ابعاد شهرداری ها مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها بر اساس چهار بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از تکنولوژیکی، اجتماعی، جامع و غیرمستقیم. این نظریه اثبات کرد که هر یک از مولفه ها بر شهر هوشمند مفید خواهد بود. این نظریه در بلژیک ارایه شده است.

ادامه

اردیتو  و همکاران در سال ۲۰۱۹ نظریه شهر هوشمند خود را براساس ابعاد مدیریت دانش مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها بر اساس یک بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از دانشگاه. این نظریه اثبات کرد که هر یک از این مولفه ها بر شهر هوشمند موثر می باشد. این نظریه در فرانسه ارایه شده است.

مای در سال ۲۰۱۹ نظریه شهر هوشمند خود را براساس ابعاد سیستم های غذایی مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها بر اساس دو بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از برنامه ریزی شهر هوشمند و سیستم های غذایی. این نظریه اثبات کرد که هر یک از مولفه ها بر شهر هوشمند موثر خواهد بود. این نظریه در انگلستان ارایه شده است.

اسماگیلو  و همکاران در سال ۲۰۱۹ نظریه شهر هوشمند خود را براساس ابعاد سیستم های اطلاعاتی مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها بر اساس سه بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از   اینترنت اشیاء، محاسبات ابری و بلوتوث. این نظریه اثبات کرد که هر یک از مولفه ها بر شهر هوشمند مفید خواهند بود. این نظریه در هند ارایه شده است.

روکیو و همکاران در سال ۲۰۱۹ نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد ردیابی حمل و نقل در شهرهای هوشمند مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها براساس ۲ بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از ردیابی حمل و نقل، شبکه های هوشمند. روکیو همکاران اثبات کردند که بررسی شهرهوشمند معمولا با مولفه های  بیان شده ارتباط دارد.

مبانی نظری شهر هوشمند

لام و ما در سال ۲۰۱۹ نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد ناامنی اطلاعات در سیستم شهرهوشمند و اقدامات کاهشی جهت رفع آنها را بررسی کردند. نظریات آنها براساس ۲ بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از ناامنی اطلاعات سیستم و کمبود انرژی و بازسازی اقتصادی. براساس این ابعاد لام و ما استدلال کردند که شهرهوشند با رفع مشکلاتی از قبیل ناامنی اطلاعات سیستم و کمبود انرژی و بازسازی اقتصادی آینده با ثبات تری خواهد داشت.

لایو و همکاران در سال ۲۰۱۹ نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد بررسی یکپارچگی داده ها در برنامه های کاربردی شهر هوشمند مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها براساس ۲ بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از یکپارچگی داده ها، برنامه های کاربردی، فناوری اطلاعات، تلفیق داده ها و ارزیابی عملکرد داده ها. نظریه لایو و همکاران توانست اثبات نماید که برای بررسی شهرهوشمند نیاز است که اطلاعات مورد نیاز در رابطه با یکپارچگی داده ها، برنامه های کاربردی، فناوری اطلاعات، تلفیق داده ها و ارزیابی عملکرد داده ها توسط کاربران قابل دسترسی و بطور کامل آموزش داده شود.

ونگ و همکاران در سال ۲۰۱۹ نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد بررسی پارک های صنعتی در شهرهای هوشمند مورد بحث قرار دادند. نظریه این محققین به اثبات رساند که مدیریت پارکهای صنعتی و توسعه پارک های صنعتی در این شهرها  از جمله نگرانی های سیاستگذاران می باشد.

ادامه

جان و همکاران در سال ۲۰۱۹ نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد یک چارچوب رمزنگاری برای نرم افزارها در شهر هوشمند بررسی کردند. نظریات آنها براساس ۲ بعد صورت گرفت و به اثبات رساند که رمزنگاری نرم افزارها و هزینه های امنیتی و محاسباتی می تواند به عنوان ابعاد اثرگذار بر شهرهوشمند مورد استفاده محققین قرار گیرد.

تنگ و همکاران در سال ۲۰۱۹ نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد شهرهوشمند و مدلهای توسعه آن مورد بحث قرار دادند. تنگو همکاران استدلال کردند که شهرهوشمند معمولا تحت تاثیر مدل خدمات ضروری، مدل حمل و نقل هوشمند، مدل طیف گسترده ای و مدل اکوسیستم کسب و کار می تواند به توسعه ای پایدار برسد.

ایر

پژوهشی توسط لاوف و همکاران در سال .۲۰۲۰ تحت عنوان  امنیت و شهر هوشمند: یک مرور سیستماتیک انجام شد. هدف از این تحقیق بررسی کند که این مداخلات جدید با عملکردهای سنتی مداخلات امنیتی تا چه اندازه مطابقت دارد. بود. نتایج این تحقیق نشان داد که سه دسته روشن برای دسته بندی مداخلات امنیتی در شهرهای هوشمند پیشنهاد می کنیم: آن دسته از مداخلات که از سنسورهای جدید اما محرک های سنتی استفاده می کنند ، آنهایی که به دنبال هوشمند سازی سیستم های قدیمی هستند و مواردی که عملکردهای کاملاً جدیدی را معرفی می کنند.

شهر هوشمند سال ۲۰۱۸

آناند و ناویو  در سال ۲۰۱۸ نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد حکومتداری و اقتصاد شهرهای هوشمند مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها براساس ۴ بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از مقیاس بازارجهانی، داده های شهرهوشمند، ساختار بازار و اقتصاد محلی. این نظریه اثبات کرد که هر یک از مولفه های آزمایش شده بر شهرهوشمند دارای تاثیر بودند. این نظریه در انگلستان ارایه شده است.

محمد و همکاران در سال ۲۰۱۸ نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد برنامه های کاربردی وسایل نقلیه بدون سرنشین در شهرهای هوشمند آینده مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها براساس ۴ بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از فناوری اطلاعات، فناوری ارتباطات، رباتیک و نرم افزار، بهره برداری منابع. این نظریه اثبات کرد که هر یک از مولفه های آزمایش شده بر شهرهوشمند دارای تأثیرگزار بودند. این نظریه در ایالات متحده آمریکا ارایه شده است.

مبانی نظری شهر هوشمند

اکسلسون و گرانت در سال ۲۰۱۸ نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد سهم سهامداران و ارتباط هوشمندانه در توسعه شهر هوشمند مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها براساس ۲ بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از ابعاد هوشمندانه، ذینفعان. این نظریه اثبات کرد که هر یک از مولفه های آزمایش شده بر شهرهوشمند موثر بودند. این نظریه در سوئد ارایه شده است.

سیلوا و همکاران در سال ۲۰۱۸ نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد روند معماری، اجزا و چالش های باز در شهرهای هوشمند مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها براساس ۳ بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از امور مشاوره، شبکه هوشمند و دیجیتالی کردن. این نظریه اثبات کرد که هر یک از مولفه های آزمایش شده بر شهرهوشمند دارای تاثیر بودند. این نظریه در کشور کره ارایه شده است.

آرورا در سال ۲۰۱۸ .نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد توسعه بخش مالی و شهرهای هوشمند مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها براساس ۲ بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از جنبه های تأمین مالی و سیاست های شهردیجیتالی. این نظریه اثبات کرد که هر یک از مولفه های آزمایش شده بر شهرهوشمند موثر بودند. این نظریه در کشور هند ارایه شده است.

مبانی نظری شهر هوشمند

ویجیتکانلار در سال ۲۰۱۸ .نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد سیاست شهر هوشمند و پایداری شهرها مورد بحث قرار داد. نظریات او براساس ۲ بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از هوش شهر و توسعه پایداراین نظریه اثبات کرد که هر یک از مولفه های بررسی شده بر شهرهوشمند دارای تاثیر بودند. این نظریه در استرالیا ارایه شده است.

آینا در سال ۲۰۱۷ .نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد دستیابی به شهرهای هوشمند با پشتیانی هوشمند مورد بحث قرار داد. نظریه شهرهوشمند این محقق نشان داد که اطلاعات جغرافیایی و فناوری ارتباطات در کنار پشتیبانی هوشمند معمولا می تواند به عنوان رویکردهای مورد بررسی برای شهرهوشمند مورد استفاده قرار گیرد.

 شهر هوشمند در سال ۲۰۱۷

گروسی و پیانزی در سال ۲۰۱۷ .در نظریه خود نشان دادند که ایده ها و ارزش ها می تواند مولفه های قابل اثبات برای برای بررسی شهرهوشمند در نظریات مدیریتی باشد.

کومیتها و کرتیوزن در سال ۲۰۱۷ .در نظریه خود استدلال کردند که ارزشها، انتظارات، بحرانها و سرمایه انسانی و تجهیزات می توانند زمینه هایی برای ادراک یک شهرهوشمند باشند.

فرنسز و برودرز  در سال ۲۰۱۷. این موضوع را اثبات کردند که پایداری اقتصادی، پایداری اجتماعی و پایداری محیطی می تواند بر روی تعریف و شکل گیری شهرهوشمند اثرگذار باشد. این محققین اثبات کردند که بهبود هر یک از این  مولفه ها می تواند سطوح مختلف شهرهوشمند را تحت تاثیر قرار دهد.

لوپس و اولیوریا در سال ۲۰۱۷ اثبات کردند که مدیریت دارایی ها، سرمایه گذاری در نوآوری و خلاقیت و ترویج توسعه پایدار و جامع شهری می تواند توجیه کننده زیرساختهای یک شهرهوشمند باشد. این ابعاد در این مطالعه به اثبات رسیده است و جزء قابلیت های تقویت کننده شهرهوشمند به حساب می آید.

اگوادد  در سال ۲۰۱۷ در نظریه شهرهوشمند خود به این نتیجه رسید که ضعف های اجتماعی جدید و آموزش بین فرهنگی که بدنبال شهرهوشمند بوجود می آید می تواند بر شکل گیری و ساختار شهرهوشمند اثرگذار باشد. اگوادد به اثبات رساند که براساس ابعاد بیان شده می توان شهرهوشمند را مورد بررسی قرار داد.

ادامه مبانی

نیاروز و همکاران (۲۰۱۷). در نظریه شهرهوشمند خود نشان دادند که ایجاد، یادگیری و نوآوری می توانند ابعاد شکل گیری و ارتقاء شهرهوشمند باشند و بر روی آن اثرگذار باشند. این محققین دریافتند که با ایجاد تغییراتی در سطوح این ابعاد می تواند درصد پیشرفت شهرهوشمند را تغییر داد و با ایجاد راهبردهای مناسب به برنامه ریزی برای تغییر در میزان توسعه شهرهوشمند پرداخت.

اریمیا و همکاران در سال ۲۰۱۷ .نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد مفهوم شهرهوشمند در قرن ۲۱ مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها براساس ۲ بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از مفاهیم و اصطلاحات کاربردی. این نظریه اثبات کرد که هر یک از مولفه های آزمایش شده بر شهرهوشمند دارای تاثیر بودند. این نظریه در رومانی ارایه شده است.

کایسون و همکاران در سال ۲۰۱۷ ..نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد جنبه های حیاتی شهر هوشمند مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها براساس ۲ بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره وری انرژی. کایسون و همکاران اثبات کردند که شهرهوشمند معمولا برای ادامه حیات به این مولفه ها نیاز دارد.

کیکرلی  و همکاران در سال ۲۰۱۷ .نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد برنامه های شهرهوشمند مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها براساس ۲ بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از گسترش جغرافیایی و گسترش عملکردی. استدلال آنها این بود که شهرهوشمند می تواند از نظر جغرافیایی و عملکردی ترکیبات یک شهر را تغییر دهد.

ادامه

سرما و سونی در سال ۲۰۱۷ .نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد اکوسیستم های کارآفرینی شهرهوشمند را بررسی کردند. نظریات آنها براساس ۲ بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از کارآفرینی اجتماعی و کارآفرینی دیجیتالی. براساس این ابعاد سرما و سونی استدلال کردند که شهرهوشمند معمولا موجب توسعه و تحولات زیادی در کارآفرینی اجتماعی و کارآفرینی دیجیتالی می شود.

ویدیاسوا و همکاران در سال ۲۰۱۷ .نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد ارزیابی کارشناسان بین المللی از چشم انداز شهرهای هوشمند را بررسی کردند. نظریات آنها براساس ۵ بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از سطح مدیریت منابع، زیرساخت های دولت الکترونیک، سیستم های اجتماعی پیچیده، شاخص های آموزش و پرورش و ایمنی. آنها اثبات کردند که وجود این مولفه ها وجه تمایز شهرهوشمند با شهرهای معمولی میباشد.

اگیولیرا و همکاران در سال ۲۰۱۷ .نظریه خوددلسوزی خود را براساس ابعاد خدمات شهروندی برای شهرهای هوشمند را مطالعه کردند. نظریات آنها براساس ۴ مولفه  صورت گرفت. این متغیرها  عبارتند از داده های باز دولتی، شبکه های حسگر مستقر در شهرها، کمک های فعال به دانش شهر با تلفن هوشمند و برنامه های اجرا شده معمولا توانایی پشتیبانی این موضوع را دارند که یک شهر هوشمند بسازند.

مبانی نظری شهر هوشمند

گارگ و همکاران در سال ۲۰۱۷ .نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد نقش آموزش الکترونیکی در ساخت شهرهای هوشمند مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها براساس ۲ نوع صورت گرفت. این نوع عبارتند از آموزش الکترونیکی، استفاده از بی سیم. گارگ و همکاران در جامعه مورد بررسی در دهلی این نظریه را به اثبات رساند که آموزش الکترونیکی، استفاده از بی سیم معمولا میزان و شدت آموزش در شهرهوشمند را تحت تاثیر قرار می دهد.

خان و همکاران در سال ۲۰۱۷ .نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد ارائه خدمات امن در شهرهوشمند مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها براساس ۳ بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از پروتکل های ارتباطی ایمن، پروتکل مجوز،  پروتکل های ارتباطی امن برای کسب اطلاعات و ارائه خدمات. این نظریه اثبات کرد که با ایجاد این مولفه ها معمولا می توان انتظار داشت که کلیه ابعاد ایمنی در شهرهوشمند رعایت شود.

ویسلی و همکاران در سال ۲۰۱۷ .نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد مرجع مدیریت شهرهوشمند مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها براساس ۲ بعد صورت گرفت. نظریه ویسلی و همکاران نشان دادند که  مهارت های مدیریت شهر و برنامه ریزی دقیق رویکردهای مناسبی برای ایجاد مدیریت عالی در شهرهوشمند می باشند.

تامپسون در سال ۲۰۱۷ .نظریه شهرهوشمند خود را براساس ابعاد درک مفاهیم توسعه ابتکارات شهر هوشمند مورد بحث قرار دادند. نظریات آنها براساس ۲ بعد صورت گرفت. این ابعاد عبارتند از راه حل های تکنولوژیکی و حل چالش های مدیریت شهری. نظریه تامپسون توانست اثبات نماید که برای بررسی شهرهوشمند نیاز است که به راه حل های تکنولوژیکی و حل چالش های مدیریت شهری توجه شود.

پیشینه تحقیق داخلی شهر هوشمند

پژوهشی توسط مولائی (۱۴۰۰) تحت عنوان تبیین مبانی و راهبردهای شهر هوشمند با رویکرد پایداری در حوزه مدیریت بحران (نمونه موردی؛ کلانشهر تهران) انجام شد. هدف از این تحقیق  بازشناسی راهبردهای شهر هوشمند از منظر پایداری با تأکید بر مسائل مدیریت بحران بود. نتایج این تحقیق نشان داد که  رویکرد شهر هوشمند پایدار با مدیریت شهری هوشمند و هوشمندسازی فرآیندها، مزایایی همچون تسریع مدیریت مسائل و خدمات‌ رسانی، یکپارچه ‌سازی تصمیمات و اقدامات مسئولین و مردم، شفافیت و نظارت و کنترل تخلفات، کاستن از سفرهای غیرضروری، صرفه‌ جویی در مصرف انرژی را به همراه دارد.

شهر هوشمند با استفاده از برنامه‌ جامع و زیرساخت‌های فن‌آوری ‌های نوین، نقش مهمی در حل مسائل شهری به همراه چالش‌ها و تهدیدهای مربوط به امنیت و حریم فضای مجازی دارد. کلانشهر تهران با داشتن مسائل مهمی همچون ترافیک، زلزله و آلودگی هوا بستر و زمینه مناسبی برای توسعه شهر هوشمند دارد.

پژوهشی توسط مهدی زاده (۱۳۹۸). تحت عنوان بررسی رابطه بین شهر هوشمند و توسعه پایدار و چالش‌های دستیابی به شهر هوشمند پایدار انجام شد. هدف از این تحقیق بررسی ادبیات موضوع ؛ ابعاد ،ویژگی ها و چهارچوب های شهر هوشمند را بود. و با توجه به رابطه دو طرفه ای که بین شهر هوشمند و پایدار وجود دارد .و در نهایت با بیان مشکلات و چالش های پیاده سازی شهرهای هوشمند در جهان و ایران سعی کردیم . راهنمای سایر محققان و متخصصان برای تحقیقات آتی آنها برای جل این معضلات باشیم.

پژوهشی توسط روحانی(۱۳۹۸). تحت عنوان تاثیر فناوری های نوین شهر هوشمند بر توسعه پایدار شهر (مورد مطالعه: شهرداری منطقه ۵ تهران) انجام شد. هدف از این تحقیق ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﻓﻨﺎوری ﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ ﺷﻬﺮ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﺷﻬﺮ بود. نتایج این تحقیق نشان داد که فناوری ﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ ﺷﻬﺮ ﻫﻮﺷﻤﻨﺪ ﺑﺮ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار ﺷﻬﺮ اﺛﺮﮔﺬار اﺳﺖ.

 شهر هوشمند در سال ۱۳۹۷

پژوهشی توسط قادری مقدم و همکاران (۱۳۹۷) .تحت عنوان ارزیابی پتانسیل‌های پیاده‌سازی شهر هوشمند با تأکید بر حمل‌ونقل، موردمطالعه: شهر بیرجند انجام شد. هدف از این تحقیق ارزیابی پتانسیل‌های پیاده‌سازی شهر هوشمند با تأکید بر حمل‌ونقل بود. نتایج این نشان داد .که بین مدیریت ترافیک و رضایت‌مندی شهروندان، و بین شاخص­های عینی (درآمد، هزینه ماهانه، نوع استفاده از وسیله حمل‌ونقل) و رضایت­مندی شهروندان رابطه معنی­داری است. همچنین طبق نتایج وجود مرکز مدیریت ترافیک در قالب خدمات مدیریت ترافیک در منطقه بسیار ضروری است.  و چنانچه این مراکز به شکل هدفمند طراحی و مکان‌یابی شوند،. میزان رضایت شهروندان افزایش می یابد.

پپژوهشی توسط ابراهیمی و معرف (۱۳۹۷). تحت عنوان توسعه پایدار شهری بر مبنای رشد هوشمند شهری تحلیلی بر مولفه ها، ویژگی ها و مزایای شهر هوشمند انجام شد. هدف از این تحقیق بررسی ابعاد و شاخصه های شهر هوشمند و توانایی های آن جهت برطرف سازی مشکلات زندگی شهری فعلی بود. نتایج این تحقیق نشان داد که بررسی ابعاد و شاخصه های شهر هوشمند و توانایی های آن جهت برطرف سازی مشکلات زندگی شهری فعلی خواهد داشت.

پژوهشی توسط لطفی و همکاران (۱۳۹۶) .تحت عنوان ارزیابی رابطه میان شهر هوشمند و کاهش مشکلات حمل‌و‌نقل عمومی در شهر ساری انجام شد. هدف از این تحقیق عنوان ارزیابی رابطه میان شهر هوشمند و کاهش مشکلات حمل‌و‌نقل عمومی بود.  نتایج این تحقیق نشان داد که میان جنس، سطح تحصیلات، سن و اشتغال افراد و شاخص هوشمندی رابطه معناداری است. ولی میان وضعیت تاهل افراد و شاخص هوشمندی رابطه معناداری وجود نداشت. در‌نهایت نتایج آزمون رگرسیون لجستیک نشان داد که نسبت برتری در متغیّر تحصیلات بالاتر از ۱ است .

حدود ۱۰ پیشینه داخلی در فایل اصلی

پیشینه خارجی شهر هوشمند

پژوهشی توسط کامار‏و البا در سال۲۰۱۹. تحت عنوان شهر هوشمند و فناوری اطلاعات انجام شد. هدف از این تحقیق ادبیات علوم کامپیوتر و فناوری اطلاعات در مورد شهر هوشمند با استفاده از تکنیک های تجزیه و تحلیل داده ها بود. نتایج این تحقیق نشان داد که با  ارائه دامنه از نقطه نظر های مبتنی بر داده ، با هدف برجسته کردن روند اصلی آن ، و ارائه یک نقطه ورود واحد برای تازه واردان کمک می کنید.

پژوهشی توسط کاراگلیو و دیلبو در سال ۲۰۱۹ .تحت عنوان شهرهای مبتکرانه هوشمند: تأثیر سیاست های شهر هوشمند بر نوآوری شهری  انجام شد. هدف از این تحقیق تأثیر نوآوری شهری در سیاست های شهر هوشمند بود. نتایج این تحقیق نشان  داد که شهرهایی که بیش از حد متوسط ​​اتحادیه اروپا در سیاست های شهر هوشمند شرکت می کنند. نیز تمایل بیشتری به ثبت اختراع دارند. این اثر برای حق ثبت اختراعات با فناوری پیشرفته قوی تر است ، در حالی که برای کلاسهای فنی با تعریف دقیق تر کاهش می یابد.

پژوهشی توسط آنتپولوس و همکاران در سال ۲۰۱۹ تحت عنوان یک مدل شهر هوشمند متحد (USCM) برای مفهوم سازی و معیار سازی شهر هوشمند انجام شد. هدف از این تحقیق بررسی مفهوم ، معیارها و ارزیابی های مختلف از مفهوم شهر هوشمند بود. نتایج این تحقیق نشان داد که  پیشرفت شهر هوشمند ، ظرفیت محلی ، آسیب پذیری های انعطاف پذیری و تأثیر سیاست تنها برخی از گزینه هایی است که محققان برای اندازه گیری و کنترل آنها مورد توجه قرار می دهند.

منابع

Silva, B. N., Khan, M., & Han, K. (2018). Towards sustainable smart cities: A review of trends, architectures, components, and open challenges in smart cities. Sustainable Cities and Society, 38, 697-713.

Axelsson, K., & Granath, M. (2018). Stakeholders’ stake and relation to smartness in smart city development: Insights from a Swedish city planning project. Government Information Quarterly, 35(4), 693-702.

Mohamed, N., Al-Jaroodi, J., Jawhar, I., Idries, A., & Mohammed, F. (2018). Unmanned aerial vehicles applications in future smart cities. Technological Forecasting and Social Change.

Kumar, H., Singh, M. K., Gupta, M. P., & Madaan, J. (2018). Moving towards smart cities: solutions that lead to the smart city transformation framework. Technological forecasting and social change.

Anand, P. B., & Navío-Marco, J. (2018). Governance and economics of smart cities: opportunities and challenges.

Ruhlandt, R. W. S. (2018). The governance of smart cities: A systematic literature review. Cities, 81, 1-23.

Palomo-Navarro, A., & Navío-Marco, J. (2018). Smart city networks’ governance: The Spanish smart city network case study. Telecommunications Policy, 42(10), 872-880

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.