مبانی نظری یادگیری الکترونیک | مطالعات ISI


در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
۱۱ آبان ۱۴۰۰
نوع فایل
ورد قابل ویرایش
حجم فایل
تعداد صفحات
10 صفحه
دسته بندی
تعداد بازدید
899 بازدید
۲۰,۰۰۰ تومان

مبانی نظری یادگیری الکترونیک

مبانی نظری یادگیری الکترونیک | تعداد صفحات : ۱۰ صفحه

مفهوم یادگیری الکترونیک

اصطلاح یادگیری الکترونیک را اولین بار کراس وضع کرد و به انواع آموزش هایی اشاره دارد که از فناوری های اینترنت و اینترانت برای یادگیری استفاده می کنند. مایر  به تعریف مفهومی از یادگیری الکترونیک پرداخته است و آن را یادگیری فعال و هوشمندی می داند که ضمن تحول در فرآیند یاددهی- یادگیری، در گسترش و تعمیق و پایدار ساختن فرهنگ فناوری اطلاعات و ارتباطات نقش اساسی و محوری خواهد داشت. یادگیری الکترونیک یک مدل یادگیرنده محور است که یادگیرندگان را برای یافتن اطلاعات در زمان مطلوب و با سرعت شخصی کمک می کند.

یادگیری الکترونیک به عنوان یک راهبرد با تنوع فزاینده ای از کاربرد در حوزه های مختلف از جمله مراکز آموزشی در تمام سطوح، محل کار و خانه شناخته شده است . تکنولوژی، محتوا، نوع تعامل، مدل یادگیری و کنترل یادگیری، پنج تفاوت واضح بین محیط یادگیری الکترونیک و سنتی است. به طوری که از جمله ویژگی های یادگیری الکترونیک این است که خلاقیت و نوآوری را تشویق کرده و امکان تبادل اطلاعات با سایر یادگیرندگان و افراد اجتماع را فراهم خواهد کرد. نحوه آموزش به مراتب از آموزش در کلاس های سنتی جذاب تر است و امکان ارائه دروس در محیط چندرسانه ای، کیفیت محتوا را به طور جدی افزایش می دهد (یوسفی روشن و دیمه ور،۱۳۹۹: ۳۷).

ادامه

فناوری اطلاعات در این زمان آخرین بعد است که نمی توان آن را از زندگی بشر جدا کرد. حوزه آموزش چیزی است که تحت تأثیر فناوری اطلاعات قرار می گیرد. فرآیند آموزش و یادگیری نه تنها بر کتاب‌های فیزیکی و تخته‌های سفید تکیه می‌کند، بلکه با کمک رسانه‌های آموزشی مبتنی بر الکترونیک انجام می شود. رسانه های یادگیری الکترونیکی آخرین دستاورد از تأثیر پیشرفت فناوری اطلاعات است.

امکانات جدید به بازیگران دنیای آموزش کمک می کند تا کیفیت و کیفیت آموزش را ارتقا دهند. ارتقای کیفیت آموزش از طریق واسطه‌های رسانه‌های یادگیری الکترونیکی می‌تواند باعث ایجاد الگوی خلاقیت در کنشگران دنیای آموزش شود(هیکماوان و همکاران، ۲۰۱۹: ۱).

مفهوم یادگیری الکترونیکی یک روش آموزشی در ارائه اطلاعات به یادگیرندگان است که به آخرین فناوری های دسترسی دارد. در این نوع یادگیری شبکه جهانی اطلاعات و چند رسانه ای، زمینه های گفتگو، بحث و گفتگو و کلاس های مجازی را تامین می کند. رشته آموزش الکترونیکی و راهکارهای آن در صورت نبود عناصر اساسی آموزش سنتی کنونی موفق می باشد.

در یادگیری الکترونیک خدمات متنوعی مانند دریافت مدرک کارشناسی ارشد به صورت آنلاین صورت می گیرد. همچنین اعطای گواهینامه های فنی به برنامه نویسان، متخصصان فناوری اطلاعات در این زمینه نیز به صورت آنلاین می باشد(عابد، ۲۰۱۹: ۱).

ماژول های یادگیری الکترونیکی (یادگیری الکترونیکی) را می توان در برنامه درسی تحصیلات تکمیلی گنجاند. گنجاندن این یادگیری از منظر است تا اطمینان حاصل شود که همه کارآموزان به آموزش های آنلاین دسترسی دارند و جایگزینی برای محیط کلاس درس سنتی ارائه می دهند(راسموسن و همکاران، ۲۰۲۰: ۲۹۵).

ادامه

علاقه روزافزون به استفاده از فناوری و ابزارهای الکترونیکی برای اهداف آموزشی در بین دانشجویان نشان از اهمیت یادگیری الکترونیک است. استفاده از ابزارها و کاربردهای آموزش الکترونیکی در برنامه انگلیسی برای مقاصد خاص نیز به کار می رود. یک برنامه دوره با واسطه الکترونیکی به مدت هشت معمولا بالاترین اثرگذاری را برای یادگیری الکترونیک دارد.

اهمیت استفاده از ابزارهای یادگیری الکترونیکی در برنامه های آنلاین هر روز بیشتر می شود. استفاده از ابزارها و اپلیکیشن‌های الکترونیکی برای اهداف آموزشی در برنامه بسیار معنادار است. برنامه های کاربردی مبتنی بر اینترنت، دیکشنری های کاغذی و دیکشنری های مبتنی بر کامپیوتر منابع دیگری بودند که در برنامه به ترتیب اولویت استفاده کردند(علیزاده، ۲۰۱۸: ۱۱).

نارسایی شرایط برای الگوریتم‌سازی و یادگیری برنامه‌نویسی از گزینه های اصلی یادگیری الکترونیک است. یادگیری ترکیبی، تخصیص یافته مطابق با کلاس‌های طبقه‌بندی از مهمترین گزینه های یادگیری الکترونیک است. مشکل توسعه برنامه های آنلاین یادگیری الکترونیک به نگارش الگوریتم های کامپیوتری باز می گردد. این الگوریتم ها هستند که برخی کاربری های یادگیری الکترونیک را محدود کرده است.

طراحی الگوریتم ها و برنامه ها، استفاده از آنها در فعالیت های حرفه ای در فرآیند آموزش الکترونیک بسیار ضروری است. دانش، درک، کاربرد، تجزیه و تحلیل، ترکیب و ارزیابی از گزینه های اصلی مرتبط با آموزش الکترونیک می باشد. کارایی استفاده از آموزش الکترونیک در توسعه شایستگی الگوریتمی دانش آموزان اثرگذار است. استفاده از منابع یادگیری الکترونیکی مهمترین گزینه مرتبط با استفاده از گزاره های آموزشی به صورت آنلاین می باشد(بارانوا و همکاران، ۲۰۱۹: ۱).

ادامه

ارائه دیجیتال الکترونیکی اطلاعات و فرآیندهای اطلاعاتی برای مدت طولانی جزء جدایی ناپذیر زندگی جامعه و در نتیجه آموزش بوده است. به همین دلیل است که توسعه آموزش الکترونیکی مهمترین بخش آموزش سیستم ها و تکنیک های موضوعی است. اما در این میان اطمینان بیشتر از این نوع تربیت به عنوان یک مفهوم و یک پدیده ضروری است.

آموزش الکترونیکی شکل آموزش معاصر و آموزش موضوعی است. این آموزش نشان دهنده سطح تحصیلات در جامعه اطلاعاتی است. تقاضای محیط اطلاعاتی – ارتباطی بیانگر شرایط، نتایج و تمایلات توسعه آن است. این چهره جامعه معاصر و حوزه علمی شناختی آن، شاخص اصلی وضعیت آن، توسعه دانش و فناوری آن است(عبدالرزکاوری و همکاران، ۲۰۱۹: ۱).

آموزش عملکرد الکترونیک قدرت بالای یادگیری را نشان می دهد. ابزار طراحی و ابزارهای شبیه سازی/انیمیشن در طول دوره های یادگیری الکترونیک از عملکرد بالایی برخوردار هستند. شبیه سازی/انیمیشن برای نشان دادن شباهت و تفاوت بین تئوری و عمل می تواند در یادگیری الکترونیک به کار گرفته شود.

ساختار دوره باید از بخش های فردی با سطح فزاینده در مورد موضوع و جزئیات مرتبط با آن تشکیل شده باشد. آموزش الکترونیک می تواند در دورس آزمایشگاهی نیز به کار رود. در این حالت استفاده از قدرت انیمیشن سازی این آموزش ها می تواند بسیار کارآمد و کارساز باشد(دویجسن و همکاران، ۲۰۲۲: ۱۵۴۹).

یادگیری الکترونیکی مدل آموزشی جدیدی را ارائه می‌کند که پتانسیل آن در دوران کووید ۱۹ بسیار رشد کرده است. تأثیر انتظار عملکرد، انتظار تلاش، تأثیر اجتماعی، شرایط تسهیل‌کننده بر شکل گیری یادگیری الکترونیکی اثرگذار است. در پلتفرم یادگیری الکترونیکی انتظار عملکرد، انتظار تلاش، تأثیر اجتماعی اثرگذار است. بررسی مولفه ها نشان می دهد که بین تمامی عوامل موثر بر پذیرش روش آموزش الکترونیکی رابطه قوی وجود دارد(راکیک و همکاران، ۲۰۲۰: ۵۵۲).

ادامه

برنامه یادگیری الکترونیکی در ارزشیابی شرکت ها بسیار موثر است. ارائه دنباله های یادگیری و همچنین خودکنترلی از گزینه های اصلی برای ارزشیابی در شرکت ها می باشد. کسانی که در یادگیری الکترونیک شرکت می کنند در زمینه سرعت یادگیری و مدیریت زمان رضایت بیشتری دارند. برنامه یادگیری الکترونیکی علاوه بر کارآموزی عملی، گزاره های تئوری را نیز به خوبی پیاده سازی می کند (بان و همکاران، ۲۰۲۱: ۱).

استفاده از کمک آموزشی الکترونیکی به عنوان یک پلت فرم یادگیری آنلاین امروزه مورد توجه قرار گرفته است. همچنین تأثیر استفاده از یادگیری الکترونیک بر رضایت دانش آموزان را توضیح می دهد. نتایج نشان می دهد که مدرسان از یادگیری اشتراکی به عنوان یک پلتفرم یادگیری آنلاین به خوبی استفاده کرده اند.

آنها می‌توانند برخی از ویژگی‌های موجود در یادگیری اشتراکی (حضور، فایل‌ها، تکالیف، آزمون‌ها، پیوندها، برچسب‌ها، بحث‌ها، کنفرانس ویدیویی) را به خوبی اجرا کنند. دانش‌آموزان همچنین فکر می‌کنند که استادان در استفاده از یادگیری اشتراکی صلاحیت کافی دارند. سطح رضایت آنها در رده خوبی قرار دارد. با این حال برخی از فعالیت‌های یادگیری به عنوان گزاره های کاربردی به کار می رود(نورخین و همکاران، ۲۰۲۱: ۱).

یادگیری الکترونیک سبب می شود که دانش آموزان در هر شرایطی با مدرسین ارتباط برقرار کنند یا در هر فرآیند آموزشی و یادگیری دیگری شرکت کنند. استفاده از رایانه و اینترنت، مواد آموزشی از گزینه های اصلی برای مدرسین می باشد. یادگیری الکترونیک شامل مجموعه ای شامل وب سایت اصلی و سیستم مدیریت یادگیری می باشد.

اهمیت پلتفرم‌های آموزش الکترونیکی توسعه‌یافته برای دانش آموزان مطرح شده است. توسعه وب‌سایت‌های آموزش الکترونیکی می تواند کارکردهای آموزشی را برای دانش آموزان تقویت کند. دستورالعمل‌ها و استانداردهای طراحی دسترس‌پذیری و قابلیت استفاده به‌درستی در یادگیری الکترونیک تنظیم شده است. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که گروه‌های کاربر هدف دانش‌آموزان دارای برخی شرایط خاص باشند(مابو و همکاران، ۲۰۱۹: ۱).

ادامه

چالش های آموزشی گزارش شده توسط شرکت کنندگان در یادگیری الکترونیک عبارتند از:

۱) عدم دسترسی به منابع آموزشی و یادگیری مدرن.

۲) نگرش منفی دانش آموزان نسبت به ریاضیات و علوم.

۳) تعداد زیاد فراگیران در کلاس.

۴) فقدان مهارت های آموزشی فناوری اطلاعات و ارتباطات.

آنها پیش بینی کردند که یادگیری الکترونیکی به طور بالقوه می تواند: ۱) امکان دسترسی نامحدود و انعطاف پذیر به منابع آموزشی را فراهم کند، و ۲) تعامل، علاقه و درک مفاهیم یادگیری را افزایش دهد. با این حال، آنها نگران در دسترس بودن زیرساخت‌های فناوری کافی (مانند اینترنت، رایانه و برق) و مهارت‌های استفاده از برنامه بودند(موسیمنتا  همکاران، ۲۰۱۹: ۱).

فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزه این قدرت را دارد که آموزش و پرورش را متحول کند. انعطاف پذیری بیشتری از طریق دسترسی آنلاین به یادگیری فراهم می شود. امروزه هرکسی می‌تواند در هر مکان و در هر زمان از طریق آموزش آنلاین تحصیل کند.

ادامه

بنابراین، شکستن قیدهای کلاس درس سنتی و انطباق با فن‌آوری‌های جدید و الکترونیکی یادگیری، همه فراگیران را بدون در نظر گرفتن تنوع‌شان توانمند می‌سازد. این پیشرفت در فناوری اطلاعات و ارتباطات منجر به ایجاد یک محیط یادگیری به نام یادگیری الکترونیکی شده است(دانگوال، ۲۰۱۸: ۱۱).

نظرات کارآموزان در دوره های آموزشی یکی از یادگیری های الکترونیک می باشد. استفاده از یادگیری الکترونیکی برای آموزش دروس پیش بینی شده برای دوره های آموزشی برگزار شده در مرکز آموزش مداوم دانشگاه بسیار ضروری است. دوره های آموزشی با استفاده از کلاس های الکترونیکی بسیار کاربردی است.

برنامه کاربردی عملی برای حمایت از یادگیری الکترونیکی نیاز به بازبینی های گسترده ای برای ارایه به دانش آموزان دارد. اهمیت استفاده از یادگیری الکترونیکی در فرآیند آموزش بر اساس کوشش و ابتکار شخصی است. اهمیت آموزش الکترونیکی حمایتی (ترکیب) برای ارتقای فرآیند آموزش و همچنین مهارت در استفاده از نرم‌افزار یادگیری الکترونیکی توافق دارند(الربایی و همکاران، ۲۰۲۰: ۱).

 

ادامه در حدود ۵ صفحه در فایل اصلی

مبانی نظری یادگیری الکترونیک

کینار و همکاران (۲۰۲۱) اثبات کردند که یادگیری الکترونیک می تواند فعالیت های آموزشی را تسریع نماید. این نوع یادگیری بر محیط های آموزشی اثرگذار است. با ایجاد یادگیری الکترونیک، محیط های آموزشی موثر تر واقع می شوند. این نوع یادگیری در روند آموزش تسهیل ایجاد می کند. همچنین آمادگی مدرسین را نیز تقویت می کند. این مطالعه همچنین براساس آموزش آنلاین شکل می گیرد. نتایج نشان می دهد که یادگیری الکترونیک در نهایت سبب بهبود آموزش های مبتنی بر اینتنرت می شود. همچنین این نوع یادگیری تحت تاثیر چند مولفه قرار دارد. این مولفه ها عبارتند از:

۱-جنسیت.

۲-رشته آموزشی.

۳-نوع محل آموزش.

۴-تجربه حرفه ای مدرسین.

۵- سطح تدریس.

۶-تجربه آموزش.

براساس این مطالعه جنسیت می تواند بر سطح یادگیری الکترونیک اثرگذار باشد. نوع محل آموزش نیز می تواند بر یادگیری الکترونیک اثرگذار باشد. همچنین تجربه حرفه ای مدرسین می تواند گزینه مناسبی برابری یادگیری الکترونیک باشد. از سوی دیگر سطح تدریس ارایه شده بر آن اثرگذار می باشد. همچنین تجربه آموزش می تواند از گزینه های مرتبط با یادگیری به صورت الکترونیک باشد.

مبانی نظری یادگیری الکترونیک

لوئی (۲۰۲۱) در مطالعه خود اثبات کردند که یادگیری الکترونیک چالش های مرتبط با آموزش در شرایط خاص را کاهش داده است. یادگیری الکترونیک می تواند سبب بهبود آموزش و پشتیبانی از آن شود. یادگیری الکترونیک نظم، مزایا و معایب یادگیری سنتی را ندارد. همچنین از منظر مدرسین آموزش دهنده یک روش انعطاف پذیر می باشد. در صورتی که زیرساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات مناسب باشد می تواند سبب بهبود شرایط آموزش الکترونیک شود.

همچنین این سیستم از طریق مدیریت یادگیری می تواند از گزینه های مطرح در خصوص آموزش باشد. یادگیری الکترونیک در این حالت می تواند ترجیحات آینده بازار آموزش را تغییر دهد.  این نوع یادگیری معمولا تحت تاثیر زیرساختارها قرار دهد. زیرساختارها از گزینه های مطرح برای یادگیری الکترونیک است. اگر شرکت ها بتوانند زیرساخت های مناسب را تهیه نمایند. آنها می توانند ازگزینه های آموزش الکترونیک استفاده نمایند.

مبانی نظری یادگیری الکترونیک

حوقی و همکاران (۲۰۲۱) اثبات کردند که یادگیری الکترونیک تحت تاثیر منطقه مسکونی، سال تحصیلی و همچنین محل اقامت فعلی قرار دارد. همچنین دسترسی به اینترنت پرسرعت نشان دهنده الگوی مرتبط با یادگیری الکترونیک می باشد. همچنین سطح اضطراب افراد بر یادگیری الکترونیک اثرگذار می باشد. علاوه بر این یادگیری الکترونیک تحت تاثیر منابع یادگیری قرار دارد. در صورتی که پلتفرم های آموزشی فراهم نباشد یادگیری الکترونیک به تاخیر خواهد افتاد. همچنین یادگیری الکترونیک گزینه بسیار مهمی برای یاددهی دانش آموزان می باشد.

ادامه در فایل اصلی

منابع

مبانی نظری

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.