مبانی نظری اینترنت اشیا |مطالعات ISI و علمی و پژوهشی

امتیاز 1.00 ( 1 رای )

در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
۲۷ شهریور ۱۳۹۹
نوع فایل
قابل ویرایش در ورد
حجم فایل
تعداد صفحات
15 صفحه
تعداد بازدید
1544 بازدید
۲۲,۰۰۰ تومان

مبانی نظری اینترنت اشیا

مبانی نظری اینترنت اشیا- ۱۵صفحه

اینترنت اشیاء واژه اینترنت اشیاء را نخستین بار کوین اشتون در سال ۱۹۹۹ و در زمینه مدیریت زنجیره تأمین مطرح کرد و طی دهه گذشته تعریف اینترنت اشیاء توسعه یافت و حوزه‌های بیشتری از کاربرد مثل سلامت و حمل‌ونقل را در برگرفت، اینترنت اشیاء به شبکه‌ای اشاره می‌کند که در آن هر شی‌ء فیزیکی به‌وسیله برچسبی هویت می‌یابد و با اشیاءی دیگر شبکه‌ای را شکل می‌دهد این اشیاء به‌صورت مستقل می‌توانند.

ضمن برقراری ارتباط با یکدیگر به تبادل داده بپردازند اینترنت اشیاء فاز چهارم انقلاب اینترنت را رهبری می‌کنند. یا در نظر گرفتن پتانسیل رشد IoT شورای اطلاعات ملی آن را جزء شش فناوری مخرب داخلی معرفی کرده است که می‌تواند بر قدرت ملی آمریکا تأثیرگذار باشد (انصاری و همکاران، ۱۳۹۶: ۶۶۱).

اینترنت اشیاء از تکنولوژی‌های بسیار تأثیرگذار در ابعاد مختلف زندگی انسان امروز است هوشمندسازی اشیاء فقط امکان ارتباط بی‌درنگ با افراد را به وجود نمی‌آورد، بلکه قابلیت تعامل و تبادل اطلاعات بین خودشان را نیز فراهم می‌کند. این پدیده باعث به وجود آمدن شبکه فراگیر از اشیاء انسان‌ها و سیستم‌های کامپیوتری خواهد شد. در واقع تحلیلگران عموماً دو حالت مختلف برای ارتباطات اشیاء را تعریف می‌کند «شی‌ء با شی‌ء» و «شی‌ء با انسان» ارتباطات شی‌ء با انسان و انسان با شی‌ء به‌وسیله فناوری‌ها و برنامه‌های کاربردی به وجود آمده‌اند که انسان‌ها به‌وسیله آن‌ها با اشیاء ارتباط برقرار می‌کنند.

ادامه

و بالعکس این ارتباط کنترل از راه دور اشیاء توسط انسان و ارسال گزارش‌های اشیاء به انسان شامل موقعیت وضعیت و اطلاعات حس‌گرها را نیز شامل می‌شود ارتباط شئ با شی‌ء شامل تعدادی فناوری و نرم‌افزارهای مربوطه می‌شود که اشیاءی روزمره بدون دخالت و واسطه انسان با دیگر اشیاء ارتباط برقرار می‌کنند.

این اشیاء می‌توانند اشیاءی دیگر و وضعیت موجود را پایش کرده و اعمالی به‌منظور اصلاح وضعیت انجام دهد و در صورت نیاز پیام‌هایی به انسان ارسال کند ارتباطات ماشین به ماشین، زیرمجموعه‌ای از ارتباطات شی‌ء با شی‌ء است که همراه سیستم‌های مقاوم مقیاس بزرگ فناوری اطلاعات به کار می‌رود (وحدت و قیصری، ۱۳۹۷: ۱۱).

اینترنت اشیاء دیدگاهی را توصیف می‌کند که در آن اشیاء بخشی از اینترنت می‌شوند جایی که هر شی‌ء منحصراً شناسایی می‌شود و موقعیت و وضعیت آن برای شبکه قابل‌دسترسی است. جایی که خدمات و اطلاعات به این اینترنت گسترش‌یافته اضافه می‌شوند دنیای دیجیتال و فیزیکی را در هم می‌آمیزند و در نهایت بر محیط‌های شغلی شخصی و اجتماعی ما تأثیر می‌گذارد. برای دستیابی IoT به چشم‌انداز خود باید بر تعدادی از چالش‌ها غلبه کرد.

این چالش‌ها از برنامه‌های کاربردی متنی از جمله سیاست تا فنی است. در جهانی که همه چیز به هم متصل باشد باید از حق حریم خصوصی افراد محافظت شود اعتماد فرد به اینترنت اشیاء باید اساسی و کامل باشد زیرا می‌داند که اطلاعات تأثیر منفی روی هیچ فرد یا جامعه‌ای نخواهد گذاشت اصول رضایت آگاهانه محرمانه بودن داده و امنیت باید محافظت شود (گلدوزیان و همکاران، ۱۴۰۰: ۵۰).

ادامه

اینترنت اشیاء نقش مهمی در دولایه اساسی برنامه‌های کاربردی شهر هوشمند، یعنی لایه‌های جمع‌آوری داده و خدمات دارند از آنجایی که این دولایه ارتباط بین دنیای فیزیکی و دیجیتال را تضمین می‌کنند، ستون‌های مرکزی پروژه‌های شهر هوشمند را تشکیل می‌دهند.

بررسی تحقیقات نشان می‌دهد که توسعه شهر هوشمند همچنان نیازمند همکاری قوی‌تر بین تحقیقات مبتنی بر فناوری شهر هوشمند عمدتاً مبتنی بر اینترنت اشیاءء و تحقیقات شهر هوشمند محور، عمدتاً مبتنی بر جمع سپاری است. این همکاری می‌تواند در پیشرفت‌های اخیر در زمینه سنجش جمعی که اینترنت اشیاء و جمع سپاری را با هم ترکیب می‌کند سودمند باشد (رنجبر، ۱۴۰۱: ۳۷).

جدیدترین روند فناوری‌های دیجیتال استفاده هوشمند از همه‌ی دستگاه‌های متصل به اینترنت است که از آن تحت عنوان اینترنت اشیاء نام برده می‌شود. با ارتباطی که بین همه اشیاء از وسایل پوشیدنی تا ماشین‌ها و حتی ساختمان‌ها برقرار می‌شود بسیاری از محصولات و دستگاه‌های هوشمند نقش نقاط تماس و کانال‌های بازاریابی را برای تبلیغ‌کنندگان به وجود آورده‌اند با توجه به آنکه رفتارهای مصرفی مصرف‌کنندگان و نقاط تماس با آن‌ها می‌تواند به‌وسیله دستگاه‌های هوشمند ثبت شوند این امکان برای بازاریاب‌ها فراهم شده است که از طریق تبلیغات شخصی سازی شده با مشتریان هدف به‌صورت فعالانه در تعامل باشند (محمدیان و همکاران، ۱۳۹۹: ۱۲۶ و ۱۲۷).

ادامه

اینترنت اشیاء تکامل جدید اینترنت است اینترنت اشیاء اجسام را قابل‌تشخیص ساخته با اطلاعات ارتباط برقرار کرده و می‌توانند به اطلاعاتی دسترسی پیدا کنند که توسط سایر اشیاء جمع‌آوری‌ شده‌اند. اینترنت اشیاء به افراد و اشیاء این امکان را می‌دهد که هر زمان در هر مکان با هر چیزی و هر فردی، به‌صورت ایدئال با استفاده از هر مسیر را شبکه و هر سرویسی متصل شوند.

تعداد گسترده‌ای از اشیاء حسگرها ابزارها از طریق زیرساخت ارتباطات و اطلاعات به هم متصل می‌شوند تا خدمات با ارزش‌افزوده از طریق پردازش داده‌های هوشمند و مدیریت برنامه‌های کاربردی متفاوت فراهم گردد اینترنت اشیاء یک مفهوم محاسباتی است که آینده را در جایی تشریح می‌کند که اشیاء فیزیکی روزانه به اینترنت متصل شده و قادر به شناسایی خودشان به سایر ابزارها باشند (محمدی و همکاران، ۱۳۹۹: ۹۰).

اینترنت اشیاء با استفاده از صنایع بستری برای ذخیره داده‌ها در بعضی موارد برنامه‌های تحلیلی که می‌توانند اطلاعات ارزشمندی در مورد زمینه تخصص شما ارائه دهند می‌دهد. حتی اگر کمک این نوع مؤلفه‌های نرم‌افزار مستقل بسیار موردتوجه فعالان صنایع مختلف باشد ارزش واقعی فناوری‌های اینترنت اشیاء هنگامی ایجاد می‌شود که اجزا با هم ترکیب شده و به‌طور یکپارچه با یکدیگر کار می‌کنند (گلدوزیان و همکاران، ۱۴۰۰: ۵۱).

ادامه

اینترنت اشیاء یک الگوی جدیدی است که با نام اینترنت آینده شناخته‌شده است و ایده اصلی آن اتصال همه اشیاءء در جهان به اینترنت می‌باشد و برای اولین بار توسط پروفسور اشتون معرفی شد اینترنت اشیاء، سنسورهای مختلف اشیاء و گره‌های هوشمند را ادغام می‌کنند که می‌توانند بدون دخالت انسان با هم ارتباط برقرار کنند و در حال حاضر کاربردهای وسیعی در شبکه‌های هوشمند مراقبت‌های بهداشتی و حمل‌ونقل دارد اینترنت اشیاء درصدد آن است که کاربردهای وسیعی را برای ایجاد بهبود در زندگی انسان‌ها و اقتصاد جهانی ایجاد کند در نتیجه فرصت‌های کسب‌وکار زیادی در زمینه اینترنت اشیاءء ایجاد خواهد شد (رهسپارفرد و مولایی، ۱۳۹۷: ۶۴).

دستگاه های اینترنت اشیا به انواع تجهیزات الکترونیکی مجهز هستند. آن ها به شبکه های ارتباطی، وای فای، بلوتوث، دوربین و میکروفون مجهز هستند. همچنین سایر تجهیزات الکترونیکی نیز روی آن ها نصب می شود. آن ها جریان های داده های را تولید می کنند. این جریان داده به صورت نامحدود کار می کند. میزان توانایی اینترنت اشیا به میزان توانایی در انتقال داده بستگی دارد. هر چه سرعت انتقال داده بالاتر باشد، آنگاه سرعت اینترنت اشیا نیز بالاتر می باشد. جریان داده ای در اینترنت اشیا معمولا خارج از دستور عمل می کنند و توانایی بالایی در ارایه سرعت دارند.

چالش‌های اینترنت اشیاءء

پیاده‌سازی اینترنت اشیاء دارای چالش‌های متعددی بوده که در هرکدام از تحقیقات پیشین به جنبه‌های خاصی از این چالش‌ها توجه شده است با توجه به مرور کارهای پیشین برخی از دسته‌بندی‌های کلی از چالش‌های مطرح در پیاده‌سازی اینترنت اشیاءء را می‌توان به شرح زیر بیان کرد (رهسپارفرد و مولایی، ۱۳۹۷: ۶۶):

چالش امنیت و حریم خصوصی

یکی از چالش‌های مطرح در بحث پیاده‌سازی اینترنت اشیاءء، چالش امنیت است. این چالش در قالب مفاهیمی مانند احراز هویت کنترل دسترسی حریم خصوصی، معماری و ساختار امن تقسیم‌بندی می‌شود، با توجه به مقیاس وسیع بستر اینترنت اشیاءء چالش امنیت و حریم خصوصی در مقایسه با سایر چالش‌های اینترنت اشیاء، مهم‌تر است. برای اینکه بستر اینترنت اشیاء با موفقیت راه‌اندازی شود باید نقش امنیت و حریم خصوصی به‌صورت جدی موردتوجه قرار گیرد. وقتی میلیاردها شی‌ء به هم متصل می‌شوند برای حفاظت از اطلاعات، اشتراک‌گذاری داده‌ها بر روی رسانه انتقال اینترنت اشیاءء و حفظ حریم خصوصی افراد، به مکانیزم های امنیتی دقیق نیاز است (رهسپارفرد و مولایی، ۱۳۹۷: ۶۶).

چالش قوانین

وقتی یک فناوری تو پا وارد بازار و صنعت می‌شود بحث قوانین و استانداردها در مورد آن بسیار مهم است. با توجه به این مسئله که هر روز مؤلفه جدیدی به بستر اینترنت اشیاء اضافه می‌شود تقسیم‌بندی و تعریف استانداردها برای سازمان‌ها و استفاده از مزایا و امکانات اینترنت اشیاء دشوار خواهد بود.(رهسپارفرد و مولایی، ۱۳۹۷: ۶۷).

چالش تکنولوژی

اینترنت اشیاء شامل طیف گسترده‌ای از فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها می‌باشد، بنابراین، مشکلات و چالش‌های موجود در هرکدام از این فناوری‌ها و تکنولوژی‌ها می‌تواند در بدنه اینترنت اشیاء نفوذ کند در زمینه چالش مربوط به تکنولوژی تحقیقات متعددی انجام شده است و این چالش در قالب دسته‌های مربوط به چالش معماری و طراحی نحوه آدرس‌دهی یکتا ناهمگونی دستگاه‌ها مدیریت اطلاعات ساختار سخت‌افزاری و تحمل خطا مطرح می‌شود. در تحقیق دیگری، ارتباط اینترنتی ضعیف به‌عنوان مهم‌ترین چالش تکنولوژی در مبحث اینترنت اشیاء معرفی شده است(کانتی و همکاران، ۲۰۱۸).

چالش فرهنگ

برای استفاده مناسب از امکانات و بستر اینترنت اشیاءء، باید آموزش و فرهنگ‌سازی‌های لازم در سطح کشور انجام شود تا مردم قدرت و دانش استفاده از آن را داشته باشند. اگر این فرهنگ‌سازی و آموزش‌ها انجام نشود، چالشی به نام چالش فرهنگی می‌تواند موفقیت پیاده‌سازی اینترنت اشیاء را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد. در فرهنگ کشورها اعتماد به اینترنت اشیاء تأثیر قابل‌توجهی در استفاده و برقراری ارتباط کاربران با آن دارد. اگر تلاش برای اعتمادسازی و فرهنگ‌سازی در اینترنت اشیاءء ناموفق باشد، رسیدن به توسعه سریع و پایدار مقدور نخواهد بود.

چالش مدل کسب‌وکار

اینترنت اشیاء می‌تواند بسیار از مدل‌های کسب‌وکار قدیمی را متحول کند. در این راستا وقتی سازمانی تصمیم به پیاده‌سازی اینترنت اشیاء دارد لازم است یک سری تغییرات را در مدل کسب‌وکار خود انجام دهد و مدل کسب‌وکار خود را به‌روزرسانی کند. بنابراین وقتی اینترنت اشیاء وارد بدنه سازمان‌ها می‌شود سازمان‌ها را با چالش جدی مواجه می‌کند که این چالش مدل کسب‌وکار و حتی مدل درآمدی سازمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

مبانی نظری اینترنت اشیا

دستگاه های اینترنت اشیا به انواع تجهیزات الکترونیکی مجهز هستند. آن ها به شبکه های ارتباطی، وای فای، بلوتوث، دوربین و میکروفون مجهز هستند. همچنین سایر تجهیزات الکترونیکی نیز روی آن ها نصب می شود.جریان داده های نامحدود ریشه اولیه بکارگیری اینترنت اشیا  است. جریان داده است که تعیین می کند اینترنت اشیا تا چه سطحی با کاربر ارتباط برقرار نماید.

ژگانک (۲۰۲۱) اثبات کرد که اینترنت اشیا ابزار مناسبی برای ایجاد یادگیری های عمیق شبکه ای است. یحیویی و همکاران (۲۰۲۱) اثبات کردند که اینترنت اشیا در نهایت چهارچوب به کارگیری از شبکه اینترنت را تغییر می دهد. فراهانی و همکاران (۲۰۲۱) اثبات کردند که اینترنت اشیا ابزاری مناسب برای ایجاد فرصت ها، راه حل ها است. اینترنت اشیا می تواند چالشهای مرتبط با تکنولوژی را تسهیل و برخی را حل نماید. نایت و همکاران (۲۰۲۱) اثبات کردند که اینترنت اشیا می تواند سطح بکارگیری از شبکه را افزایش دهد. زمین کار و همکاران (۲۰۲۱) بر این باور بودند که اینترنت اشیا موضوع اصلی ایجاد یک روش ایجاد امنیت می باشد. حجاجی و همکاران (۲۰۲۱) نشان دادند که اینترنت اشیا می تواند به بهینه سازی محیط زیست هوشمند کمک کند. با اینترنت اشیا و جمع آوری داده های بزرگ این کار میسر می شود.

نکته: اینترنت اشیا ابزاری برای افزایش استفاده از شبکه اینترنت می باشد.

ویسال و همکاران (۲۰۲۱) در نظریه خود اثبات کرد که اینترنت اشیا فناوری مدرنی است که به اتصال در هر مکانی را برای کاربران فراهم کرده است. توسعه اینترنت اشیا ارزش بالای اقتصادی برای شرکت ها دارد. فرایندهای عملیاتی شرکت ها با این فناوری بهبود یافته است. همچنین این فناوری بر زندگی شخصی و حرفه ای افراد در سازمان ها اثرگذار بود. یکی از مهمترین کارکردهای این فناوری مرتبط با سلامت الکترونیک است. اینترنت اشیا تعامل بین انسان و فناوری مرتبط با آن است. استفاده از فناوری اینترنت اشیا می تواند سبب تقویت مراقبت های بهداشتی شود. مراقبت های بهداشتی به صورت الکترونیکی می تواند دلیل اصلی پذیرش اینترنت اشیا باشد.

فاطیما  و همکاران (۲۰۲۱) بر این باور بودند که اینترنت اشیا می تواند در زمینه های چاپ سه بعدی مورد استفاده قرار گیرد. یحیی و همکاران (۲۰۲۱) اعتقاد داشت که اینترنت اشیا می تواند چارچوب مناسبی برای تشخیص ایجاد کند. اینترنت اشیا ایجاد قابلیت اطمینان در فرایندهای شناسایی ایجاد نماید. البحری و همکاران (۲۰۲۱) نشان داد که اینترنت اشیا برای پیشگیری از بیماری ها به کار می رود. اینترنت اشیا می تواند به ارتقا سلامت منجر شود. جواد و خان (۲۰۲۱) استدلال کرد که اینترنت اشیا می تواند مراقبت های بهداشتی را تقویت کند. اینترنت اشیا می تواند چالش های مرتبط با بیماری های همه گیر را حل کند. لی و همکاران (۲۰۲۱) بر این باور بودند که اینترنت اشیا می تواند مدیریت منابع تربیتی را بهبود دهد.

مبانی نظری اینترنت اشیا در مطالعه تاهایی و همکاران

تاهایی و همکاران در سال ۲۰۲۰  در مطالعه خود مبحث نظری اینترنت اشیا را ارایه داد. این محققین مبانی نظری اینترنت اشیا را براساس مطالعات مشابه بررسی کردند. این مطالعه بیان "داشت

این مفهوم هم می تواند سبب بهبود مراقبت های بهداشتی شود. اینترنت اشیا می تواند به سرگرمی، ورزش و حفظ امنیت  افراد منجر گردد. این عنصر در مقیاس های خیلی بزرگ با استفاده از سنسورهای هوشمند مدیریت می شود. سنسورها در این حالت توانایی اینترنت اشیا برای سنجش اطلاعات و گزارش دهی آن را تسهیل می کنند.اینترنت اشیا به دلیل شرایط بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد و این استفاده بیشتر سطح تقاضای برای بهبود طبقه بندی شبکه را افزایش می دهد. این طبقه بندی معمولا شامل دو عنصر است(تاهایی و همکاران، ۲۰۲۰)، این عناصر عبارتند از:

۱-ترافیک.

۲-امنیت.

ادامه

چگینی و همکاران در سال ۲۰۲۱ در نظریه خود به بررسی رابطه حسگرهای اینترنت اشیا و اینترنت اشیا پرداختند. این محققین اثبات کردند که حسگرهای اینترنت اشیا بر اینترنت اشیا اثرگذار است. به عبارتی با استفاده از متغیرهای حسگرهای اینترنت اشیا می‌توان سطح اینترنت اشیا را تحت تأثیر قرارداد. زمانی سطح هر یک از متغیرهای بیان‌شده  تغییر کند، می‌توان انتظار داشت که سطح اینترنت اشیا نیز تغییر کند.

آن ها در نظریه خود ارتباط بین متغیرهای رایانش ابری سنتی را با اینترنت اشیا اثبات کردند. این محققین دریافتند که متغیرهای رایانش ابری سنتی می‌توانند بر سطح اینترنت اشیا اثرگذار باشند. همچنین آن‌ها به این نتیجه رسیدند که وقتی سطح متغیرهای رایانش ابری سنتی دچار تغییر شود، احتمال تغییر در سطح متغیر اینترنت اشیا نیز وجود دارد. آن ها استدلال کردند که زمانی می‌توان اینترنت اشیا را بهبود داد که به متغیرهای امکانات ابری توجه شود. زمانی یک سازمان به متغیرهای امکانات ابری توجه می‌کند، معمولاً سطح اینترنت اشیا دچار تغییر می‌شود. اگر تغییرات ایجادشده در متغیرهای امکانات ابری مثبت باشد معمولاً سطح اینترنت اشیا بهبود می‌یابد.

ادامه

آن ها در مطالعه خود به این نتیجه رسیدند که متغیر اینترنت اشیا از متغیرهای لایه پردازش پشتیبان تأثیر می‌پذیرد. به این صورت که سطح تغییرات متغیرهای لایه پردازش پشتیبان می‌تواند در سطح اینترنت اشیا تغییر ایجاد نماید. از سوی دیگر این مطالعه پیشنهاد کرد که برای بهبود در سطح اینترنت اشیا به نظر می‌رسد بهبودهایی در سطح متغیرهای لایه پردازش پشتیبان می‌تواند مفید باشد. اتباط معنی داری بین اینترنت اشیا و انتقال داده ها وجود دارد. انتقال داده ها می تواند سطوح کیفی اینترنت اشیا را تقویت نماید.

آن ها این استدلال را داشتند که تغییرات در سطح متغیرهای پردازش وظایف می‌توانست بر تغییر در سطح اینترنت اشیا اثرگذار باشد. به عبارتی زمانی که سطح متغیرهای پردازش وظایف دچار بهبود شود، این انتظار وجود دارد که متغیر اینترنت اشیا نیز تغییر کند. درصورتی‌که رابطه متغیرهای پردازش وظایف با متغیر اینترنت اشیا همسو و هم‌جهت باشد می‌توان انتظار داشت که سطح متغیر اینترنت اشیا با بهبود سطح متغیرهای ارائه‌شده در تحقیق، بهبود یابد.

ادامه

تسکیناس و همکاران ( ۲۰۲۱ ) اثبات کردند که ارتباط متغیرهای رویکردهای امنیتی چند سطحی و اینترنت اشیا را تحت آزمون قراردادند. آن‌ها نشان دادند که متغیر اینترنت اشیا درنهایت تحت تغییرات متغیرهای رویکردهای امنیتی چند سطحی می‌تواند تغییر نماید. این تغییرات با توجه به نتایج حاصل از تحقیق می‌تواند هم‌جهت یا غیر هم‌جهت باشد. زمانی که سطح متغیرهای رویکردهای امنیتی چند سطحی در سازمان هم‌جهت با اینترنت اشیا باشند، می‌توان انتظار داشت که با افزایش سطح آن‌ها سطح متغیر اینترنت اشیا نیز بهبود یابد و با کاهش سطح آن‌ها سطح متغیر اینترنت اشیا کاهش یابد.

ادامه

آن ها متغیرهای رمزگذاری لینک را در ارتباط با اینترنت اشیا موردبررسی قراردادند. این محققین دریافتند که متغیرهای رمزگذاری لینک معمولاً می‌توانند بر سطح اینترنت اشیا اثرگذار باشند. به این صورت که با تغییر در سطح رمزگذاری لینک می‌توان انتظار داشت که سطح متغیر اینترنت اشیا نیز دچار تغییر شود. همچنین این محققین اثبات کردند که اینترنت اشیا درنهایت با تأثیرپذیری از متغیرهای رمزگذاری لینک می‌تواند تغییراتی را ایجاد نماید

آن ها اثبات کردند که اینترنت اشیا با متغیرهای سیستم های موجود در اکوسیستم ارتباط دارد.  این محققین اثبات کردند زمانی که متغیرهای سیستم های موجود در اکوسیستم دچار تغییر شوند، به دلیل ارتباط با متغیر اینترنت اشیا آن را نیز دچار تغییر خواهند کرد. معمولاً اثرات متغیرهای سیستم های موجود در اکوسیستم بر اینترنت اشیا هم‌جهت بوده و سبب تقویت اینترنت اشیا می‌شود.

آن ها در بررسی اثر متغیرهای سازمانی در اینترنت اشیا دریافتند که معمولاً اینترنت اشیا می‌تواند تحت تأثیر متغیرهای تجهیزات صنعتی قرار گیرد. به صورتی که افزایش یا کاهش در سطح متغیرهای تجهیزات صنعتی معمولاً سبب تغییر در سطح اینترنت اشیا می‌شود. اگر این تغییرات همسو باشد با افزایش در مقدار متغیرهای اعلام‌شده معمولاً سطح اینترنت اشیا نیز افزایش می‌یابد. اگر ارتباط بین متغیرها ناهم‌سو باشد آنگاه با افزایش متغیرهای موردبررسی، سطح اینترنت اشیا کاهش خواهد یافت.

ادامه

آن ها اثبات کرد که متغیرهای ایمن سازی سیستم ها بر اینترنت اشیا اثرگذار هستند. این محققین اثبات کردند که متغیرهای ایمن سازی سیستم ها می‌توانند بر میزان اینترنت اشیا اثرگذار باشند. همچنین ارتباط متغیر اینترنت اشیا با متغیرهای ایمن سازی سیستم ها در سازمان ممکن است همسو و یا غیرهمسو باشد. این موضوع با توجه به نمونه آماری و ماهیت سازمانی که موردبررسی قرارگرفته است ممکن است متفاوت باشد. اما در کل این محققین استدلال کردند که با تغییر در سطح متغیرهای ایمن سازی سیستم ها می‌توان شاهد تغییر در سطح متغیر اینترنت اشیا بود.

آن ها اینترنت اشیا را در ارتباط با متغیرهای استانداردها مورد آزمون قراردادند. استدلال آن‌ها بر این بود متغیر اینترنت اشیا با متغیرهای استانداردها در ارتباط است. یا به عبارتی این محققین استدلال کردند که متغیر سازمانی ممکن است تحت تأثیر متغیرهای استانداردها قرار گیرد و با تغییر در سطح این متغیرها، سطح آن دچار تغییر شود. اینترنت اشیا می تواند براساس قابلیت همکاری اثرگذار باشد. فرایند آزمون ها نشان داد که اینترنت اشیا یک قابلیت نوین برای ارتباط ایجاد می کند. این مطالعه اثبات کرد که قابلیت همکاری مهمترین بخش برای اینترنت اشیا می باشد. اینترنت اشیا می تواند قابلیت همکاری را افزایش دهد. قابلیت همکاری در این حالت یک گزاره برای سازامن می باشد.

مبانی نظری اینترنت اشیا

سنتنارو و همکاران در سال ۲۰۲۱ اثبات کردند که اینترنت اشیا تحت تأثیر متغیرهای اتصالات شبکه زمینی قرار می‌گیرد.  به عبارتی متغیرهای اتصالات شبکه زمینی می‌توانند بر اینترنت اشیا اثرگذار باشند. این محققین پیشنهاد دادند که برای تغییر در سطح اینترنت اشیا بهتر است سطح متغیرهای اتصالات شبکه زمینی دچار تغییر شود.

آن ها اثبات کردند که متغیرهای استقرار خدمات الکترونیک می‌توانند اینترنت اشیا را تغییر دهند. زمانی که متغیرهای استقرار خدمات الکترونیک مورد آزمون این محققین قرار گرفتند، توانستند سبب تغییراتی در سطح اینترنت اشیا سازمان شوند. به عبارتی این محققین اثبات کردند که متغیرهای استقرار خدمات الکترونیک و متغیر اینترنت اشیا با یکدیگر مرتبط هستند.

آن ها در نظریه خود اثبات کردند که اینترنت اشیا معمولاً می‌تواند توسط متغیرهای ارائه پوشش وسیع و اتصال به شیوه‌ای انعطاف‌پذیر و مقرون به صرفه موردبررسی قرار گیرد. در این مطالعه استدلال شد که تغییرات در سطح متغیرهای ارائه پوشش وسیع و اتصال به شیوه‌ای انعطاف‌پذیر و مقرون به صرفه معمولاً می‌تواند سبب تغییرات در سطح متغیر اینترنت اشیا شود.

مبانی نظری اینترنت اشیا

آن ها در نظریه خود به بررسی رابطه اتصال گسترده و اینترنت اشیا پرداختند. این محققین اثبات کردند که اتصال گسترده بر اینترنت اشیا اثرگذار است. به عبارتی با استفاده از متغیرهای اتصال گسترده می‌توان سطح اینترنت اشیا را تحت تأثیر قرارداد. زمانی سطح هر یک از متغیرهای بیان‌شده  تغییر کند، می‌توان انتظار داشت که سطح اینترنت اشیا نیز تغییر کند.

آن ها در نظریه خود ارتباط بین متغیرهای بهره برداری از ماهواره ها را با اینترنت اشیا اثبات کردند. این محققین دریافتند که متغیرهای بهره برداری از ماهواره ها می‌توانند بر سطح اینترنت اشیا اثرگذار باشند. همچنین آن‌ها به این نتیجه رسیدند که وقتی سطح متغیرهای بهره برداری از ماهواره ها دچار تغییر شود، احتمال تغییر در سطح متغیر اینترنت اشیا نیز وجود دارد.

آن ها در نظریه خود اثبات کردند که اینترنت اشیا می‌تواند تحت تأثیر ماهواره‌های مدار پایین قرار گیرد. به عبارتی اینترنت اشیا معمولاً با تغییراتی که در متغیرهای ماهواره‌های مدار پایین ایجاد می‌شود، تغییر می‌کند. پیشنهاد می‌شود برای تغییر در سطح اینترنت اشیا ابتدا سطوح مرتبط با متغیرهای ماهواره‌های مدار پایین را تغییر داد.

مبانی نظری اینترنت اشیا

آن ها استدلال کردند که زمانی می‌توان اینترنت اشیا را بهبود داد که به متغیرهای فناوری‌های نوآورانه توجه شود. زمانی یک سازمان به متغیرهای فناوری‌های نوآورانه توجه می‌کند، معمولاً سطح اینترنت اشیا دچار تغییر می‌شود. اگر تغییرات ایجادشده در متغیرهای فناوری‌های نوآورانه مثبت باشد معمولاً سطح اینترنت اشیا بهبود می‌یابد.

آن ها در مطالعه خود به این نتیجه رسیدند که متغیر اینترنت اشیا از متغیرهای چارچوب استانداردسازی تأثیر می‌پذیرد. به این صورت که سطح تغییرات متغیرهای چارچوب استانداردسازی می‌تواند در سطح اینترنت اشیا تغییر ایجاد نماید. از سوی دیگر این مطالعه پیشنهاد کرد که برای بهبود در سطح اینترنت اشیا به نظر می‌رسد بهبودهایی در سطح متغیرهای چارچوب استانداردسازی می‌تواند مفید باشد.

اولاه و محمود در سال ۲۰۲۱ در نظریه خود یک رابطه معنی‌دار بین اینترنت اشیا و متغیرهای تکنیک های جدید و نوآورانه یافتند. به عبارتی این محققین اثبات کردند زمانی که سطح متغیرهای تکنیک های جدید و نوآورانه دچار تغییر می‌شود، آنگاه می‌توان انتظار داشت که سطح متغیر اینترنت اشیا نیز دچار تغییر شود. همچنین متغیرهای تکنیک های جدید و نوآورانه می‌توانند به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شوند که در جهت تقویت اینترنت اشیا اقدام نمایند.

مبانی نظری اینترنت اشیا

آن ها این استدلال را داشتند که تغییرات در سطح متغیرهای سیستم تشخیص نفوذ می‌توانست بر تغییر در سطح اینترنت اشیا اثرگذار باشد. به عبارتی زمانی که سطح متغیرهای سیستم تشخیص نفوذ دچار بهبود شود، این انتظار وجود دارد که متغیر اینترنت اشیا نیز تغییر کند. درصورتی‌که رابطه متغیرهای سیستم تشخیص نفوذ با متغیر اینترنت اشیا همسو و هم‌جهت باشد می‌توان انتظار داشت که سطح متغیر اینترنت اشیا با بهبود سطح متغیرهای ارائه‌شده در تحقیق، بهبود یابد.

آن ها اشاره کرد که اینترنت اشیا تحت تأثیر متغیرهای دیگر در یک سازمان قرار می‌گیرد. زمانی که سطح متغیرهای روش های یادگیری عمیق در سازمان تغییر می‌کند، آنگاه سطح متغیر اینترنت اشیا نیز تغییر می‌کند. همچنین متغیرهای روش های یادگیری عمیق اثرگذاری خود را بر روی متغیر اینترنت اشیا بر اساس همسو بودن یا ناهم‌سو بودن اعمال می‌کنند.

زمانی که نتایج مطالعه نشان دهد، متغیرهای روش های یادگیری عمیق ارتباط همسویی را با متغیر اینترنت اشیا دارند، آنگاه می‌توان گفت که تغییرات آن‌ها سبب تغییرات مثبت در سطح اینترنت اشیا می‌شود.

آن ها در مطالعه خود ارتباط متغیرهای تکنیک‌های یادگیری ماشین و اینترنت اشیا را تحت آزمون قراردادند. آن‌ها نشان دادند که متغیر اینترنت اشیا درنهایت تحت تغییرات متغیرهای تکنیک‌های یادگیری ماشین می‌تواند تغییر نماید. این تغییرات با توجه به نتایج حاصل از تحقیق می‌تواند هم‌جهت یا غیر هم‌جهت باشد. زمانی که سطح متغیرهای تکنیک‌های یادگیری ماشین در سازمان هم‌جهت با اینترنت اشیا باشند، می‌توان انتظار داشت که با افزایش سطح آن‌ها سطح متغیر اینترنت اشیا نیز بهبود یابد و با کاهش سطح آن‌ها سطح متغیر اینترنت اشیا کاهش یابد.

مبانی نظری اینترنت اشیا

آن ها متغیرهای حضور فناوری‌های شبکه غیرقابل پیش‌بینی را در ارتباط با اینترنت اشیا موردبررسی قراردادند. این محققین دریافتند که متغیرهای حضور فناوری‌های شبکه غیرقابل پیش‌بینی معمولاً می‌توانند بر سطح اینترنت اشیا اثرگذار باشند. به این صورت که با تغییر در سطح حضور فناوری‌های شبکه غیرقابل پیش‌بینی می‌توان انتظار داشت که سطح متغیر اینترنت اشیا نیز دچار تغییر شود. همچنین این محققین اثبات کردند که اینترنت اشیا درنهایت با تأثیرپذیری از متغیرهای حضور فناوری‌های شبکه غیرقابل پیش‌بینی می‌تواند تغییراتی را ایجاد نماید

آن ها اثبات کردند که اینترنت اشیا با متغیرهای شبکه‌های عصبی ارتباط دارد.  این محققین اثبات کردند زمانی که متغیرهای شبکه‌های عصبی دچار تغییر شوند، به دلیل ارتباط با متغیر اینترنت اشیا آن را نیز دچار تغییر خواهند کرد. معمولاً اثرات متغیرهای شبکه‌های عصبی بر اینترنت اشیا هم‌جهت بوده و سبب تقویت اینترنت اشیا می‌شود.

آن ها در بررسی اثر متغیرهای سازمانی در اینترنت اشیا دریافتند که معمولاً اینترنت اشیا می‌تواند تحت تأثیر متغیرهای یادگیری انتقال برای پیاده‌سازی طبقه‌بندی باینری قرار گیرد. به صورتی که افزایش یا کاهش در سطح متغیرهای یادگیری انتقال برای پیاده‌سازی طبقه‌بندی باینری معمولاً سبب تغییر در سطح اینترنت اشیا می‌شود. اگر این تغییرات همسو باشد با افزایش در مقدار متغیرهای اعلام‌شده معمولاً سطح اینترنت اشیا نیز افزایش می‌یابد. اگر ارتباط بین متغیرها ناهم‌سو باشد آنگاه با افزایش متغیرهای موردبررسی، سطح اینترنت اشیا کاهش خواهد یافت.

مبانی نظری اینترنت اشیا

کوهانگ و همکاران در سال ۲۰۲۲ اثبات کرد که متغیرهای حریم خصوصی کاربران اینترنت اشیا بر اینترنت اشیا اثرگذار هستند. این محققین اثبات کردند که متغیرهای حریم خصوصی کاربران اینترنت اشیا می‌توانند بر میزان اینترنت اشیا اثرگذار باشند. همچنین ارتباط متغیر اینترنت اشیا با متغیرهای حریم خصوصی کاربران اینترنت اشیا در سازمان ممکن است همسو و یا غیرهمسو باشد. این موضوع با توجه به نمونه آماری و ماهیت سازمانی که موردبررسی قرارگرفته است ممکن است متفاوت باشد. اما در کل این محققین استدلال کردند که با تغییر در سطح متغیرهای حریم خصوصی کاربران اینترنت می‌توان شاهد تغییر در سطح متغیر اینترنت اشیا بود.

آن ها اینترنت اشیا را در ارتباط با متغیرهای اعتماد به اینترنت مورد آزمون قراردادند. استدلال آن‌ها بر این بود متغیر اینترنت اشیا با متغیرهای اعتماد به اینترنت در ارتباط است. یا به عبارتی این محققین استدلال کردند که متغیر سازمانی ممکن است تحت تأثیر متغیرهای اعتماد به اینترنت قرار گیرد و با تغییر در سطح این متغیرها، سطح آن دچار تغییر شود.

آن ها در مطالعه خود به اثبات رابطه بین اینترنت اشیا و متغیرهای دانش کاربران پرداخت. این مطالعه نشان داد که آزمون فرضیه ها می تواند بین اینترنت اشیا و علم کاربران ارتباط برقرار نماید. به‌عبارت‌دیگر این محققین اثبات کردند که متغیرهای دانش کاربران با اینترنت اشیا در ارتباط است و یا بر آن تأثیر خواهد داشت.

مبانی نظری اینترنت اشیا

آن ها اثبات کردند که اینترنت اشیا تحت تأثیر متغیرهای اعتماد کاربران قرار می‌گیرد.  به عبارتی متغیرهای اعتماد کاربران می‌توانند بر اینترنت اشیا اثرگذار باشند. این محققین پیشنهاد دادند که برای تغییر در سطح اینترنت اشیا بهتر است سطح متغیرهای اعتماد کاربران دچار تغییر شود.

آن ها اثبات کردند که متغیرهای دانش امنیت اینترنت می‌توانند اینترنت اشیا را تغییر دهند. زمانی که متغیرهای دانش امنیت اینترنت مورد آزمون این محققین قرار گرفتند، توانستند سبب تغییراتی در سطح اینترنت اشیا سازمان شوند. به عبارتی این محققین اثبات کردند که متغیرهای دانش امنیت اینترنت و متغیر اینترنت اشیا با یکدیگر مرتبط هستند.

آن ها در نظریه خود اثبات کردند که اینترنت اشیا معمولاً می‌تواند توسط متغیرهای تحقیقات و توسعه موردبررسی قرار گیرد. در این مطالعه استدلال شد که تغییرات در سطح متغیرهای تحقیقات و توسعه معمولاً می‌تواند سبب تغییرات در سطح متغیر اینترنت اشیا شود.

مبانی نظری اینترنت اشیا

به عبارتی تاهایی و همکاران (۲۰۲۰) طبقه بندی اینترنت اشیا را براساس سطح تقاضا در نشر می گیرد. ترافیک و امنیت از دیدگاه این محققین بر سطح تقاضای شبکه اینترنت اثرگذار بود.

رحیم و همکاران در سال ۲۰۲۰ در مطالعه خود مبحث نظری مرتبط با اینترنت اشیا را مطرح کرد. این مطالعه بهبود استفاده از اینترنت اشیا را در گروه تغییر در مولفه های بنیادین ارایه "خدمات

۱-ایجاد خدمات.

۲-توسعه خدمات.

۳-افزایش خدمات.

می توان بیان داشت که اینترنت اشیا سه عنصر دارد. این سه عنصر تعیین کننده خدمات یکپارچه برای آن می باشد. اینترنت اشیا در این حالت براساس سه عنصر آن دارای خدمات یکپارجه می باشد. و براساس آن خدمات یکپارچه به راحتی صورت می گیرد.انتقال داده ها می تواند اختیار کاربر را بهبود دهد. اینترنت اشیا می تواند به برنامه های کاربردی منجر شود. این برنامه های کاربردی تحت اینترنت اشیا کار می کند. همچنین با تدوین دامنه و کاربرد فناوری اینترنت اشیا در یک چارچوب مفهومی می توان در صنایع مختلف از اینترنت اشیا بهره برد. می توان انتظار داشت که کابری مرتبط با اینترنت اشیا با حداقل هزینه و تلاش صورت گیرد.

نظریه مهتا و همکاران

مهتا و همکاران ۲۰۲۰ در نظریه خود اثبات کرد که اینترنت اشیا سبب بهبود سطح کاربری از اینترنت می شود. با استفاده از اینترنت اشیا می توان انواع مختلف ابزارها را ارایه داد. کاربری های اینترنت اشیا در کشاورزی، حمل و نقل، صنعت و بهداشت کاربرد دارد. اینترنت اشیا همچنین می تواند سبب تغییر در سطح اتوماسیون شود. هدف نهایی استفاده از این فناوری بهبود حسگرهای مختلف در سطح کاربری وب می باشد. ابزارهای مرتبط با اینترنت اشیا در زمینه ذخیره سازی اطلاعات و همچنین حفظ هویت کاربران دارای مزیت می باشد. اینترنت اشیا می تواند چالشهای مرتبط با امنیت اطلاعات و امنیت مرتبط با احراز هویت را تا حدودی کاهش دهد.

نظریه های ۲۰۱۹

رای (۲۰۱۸) در نظریه خود اثبات کردند که معماری اینترنت اشیا در حوزه های مختلف به طور سیستماتیک وجود دارد.

منابع

Zgank, A. (2021). IoT-based bee swarm activity acoustic classification using deep neural networks. Sensors, ۲۱(۳), ۶۷۶.

Yahyaoui, A., Abdellatif, T., Yangui, S., & Attia, R. (2021). READ-IoT: Reliable Event and Anomaly Detection Framework for the Internet of Things. IEEE Access, ۹, ۲۴۱۶۸-۲۴۱۸۶.

Farahani, B., Firouzi, F., & Luecking, M. (2021). The convergence of IoT and distributed ledger technologies (DLT): Opportunities, challenges, and solutions. Journal of Network and Computer Applications, ۱۷۷, ۱۰۲۹۳۶.

Knight, P., Bird, C., Sinclair, A., Higham, J., & Plater, A. (2021). Testing an “IoT” Tide Gauge Network for Coastal Monitoring. IoT, ۲(۱), ۱۷-۳۲.

Zaminkar, M., Sarkohaki, F., & Fotohi, R. (2021). A method based on encryption and node rating for securing the RPL protocol communications in the IoT ecosystem. International Journal of Communication Systems, ۳۴(۳), e4693.

Hajjaji, Yosra, Wadii Boulila, Imed Riadh Farah, Imed Romdhani, and Amir Hussain. “Big data and IoT-based applications in smart environments: A systematic review.” Computer Science Review ۳۹ (۲۰۲۱): ۱۰۰۳۱۸.

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.