نوسانات بازار سهام | ادبیات تحقیق


در حال بارگذاری
تاریخ انتشار
۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
نوع فایل
حجم فایل
تعداد صفحات
دسته بندی
تعداد بازدید
182 بازدید
۵,۰۰۰ تومان

نوسانات بازار سهام

نوسانات بازار سهام | تعداد صفحات: ۳ صفحه

بازار بورس اوراق بهادار از اجزاء تشکیل دهنده بازار سرمایه است و به عنوان بخشی از مجموعه اقتصاد، تابع آن است. چنانچه این بازار رابطه ای منطقی با سایر بخش ها نداشته باشد، معضلات و کاستی هایی در عملکرد آن پیش خواهد آمد. در بازار سرمایه نوسانات گسترده موجب ورود و خروج انبوه سرمایه می شود. تحمل این حرکت سرمایه حتی در اقتصادهای توسعه یافته که در آنها روابط ساختاری به نسبت منظمی برقرار است، دشوار به نظر می رسد.

در کشورهای در حال توسعه، ضربه های وارد شده بر اقتصاد به دلیل ضربه های بازار بورس، در مقایسه با کشورهای توسعه یافته عمق بیشتری دارد؛ زیرا نگرانی از افت ارزش سرمایه با نگرانی های ناشی از بی ثباتی های مشهود در اقتصاد همراه می شود. تغییر بازده ریسک سرمایه گذاری ناشی از نوسانات متغیرهای کلان اقتصادی، می تواند گزینه های سرمایه گذاری را تحت تأثیر قرار دهد (فطرس و هوشیدری، ۱۳۹۶: ۱۷۲).

ادامه

بازار سهام یکی از مهم ترین بازارهای مالی محسوب می شود، چون این بازار بیش از سایر بازارها منعکس کننده قیمت دارایی ها در اقتصاد است و معمولا حساسیت زیادی نیز به شرایط اقتصادی دارد. قیمت های بازار سهام اغلب نوسان هایی از خود نشان می دهند، این در حالی است که، نوسانات قیمت جزء ذات بازار است. اما گاهی این نوسانات از شکل عادی خود خارج می شود و موجب بروز نگرانی هایی در مورد انحراف پایدار قیمت سهام از ارزش ذاتی آن و صعودهای افسار گسیخته و سقوط های ناگهانی می گردد، که در این صورت، بر انتظارات و پیش بینی های عوامل اقتصادی تاثیر گذار خواهد شد و ضربات جبران ناپذیری بر اقتصاد وارد می کنند. مسأله مهم در زمینه بازار دارایی ها کمیت و کیفیت غیر طبیعی این نوسانات است.

به طور کلی، نوسانات قیمت دارایی ها در بیشتر موارد از دو بخش اصلی تشکیل می شود. یکی، بخش متعارف یا تغییرات اساسی قیمتی است که از متغیرهای اولیه کلان اقتصاد یا تغییرات متعارف عرضه و تقاضا تأثیر می پذیرد که جزء بنیادی نامیده می شود و دیگری، بخش نامتعارف یا تغییرات کاذب قیمت هاست که در علم اقتصاد با نام جزء غیر بنیادی یا حباب های سوداگرانه شناخته می شود (بشیری و همکاران، ۱۳۹۵: ۱۰۹-۱۱۰).

نوسانات بازار سهام

بازارهای مالی یکی از اساسی‌ترین بازارهای هر کشور است. شرایط این بازارها به‌شدت بر بخش‌های واقعی اقتصاد اثرگذار است و از سایر بخش‌ها نیز تأثیر می‌پذیرد. یکی از اجزای مهم بازارهای مالی، بازار سهام است. بازار سهام، یکی از کانال‌های مهم سرمایه‌گذاری در دنیا به شمار می‌رود و نبض بازارهای جهان در بازارهای مهم سهام کالا و اوراق بهادار می‌تپد. بازارهای پول و سرمایه به‌عنوان ارکان بخش مالی، وظیفه تأمین منابع را برای بخش حقیقی اقتصاد بر عهده دارند. کارآیی بخش مالی موجب تخصیص بهینه منابع کمیاب به فعالیت‌های اقتصادی می‌شود. بازارهای مالی، یکی از اساسی‌ترین بازارهای هر کشور است. شرایط این بازارها به‌شدت بر بخش‌های واقعی اقتصاد تأثیرگذار است و به‌شدت از سایر بخش‌ها تأثیر (نه لزوماً در کوتاه‌مدت) می‌پذیرد. دو مورد از اجزای مهم بازارهای مالی، بورس و بانک‌ها هستند.(همتی و عباسی فر،۱۳۹۴: ۱۳)

افزایش نوسانات بازده سهام باعث می شود فراهم کنندگان نقدشوندگی بازار نظیر سرمایه گذاران حقیقی و سرمایه گذاران حقوقی، به موجب افزایش احتمال معامله با دارندگان اطلاعات نهانی با ریسک انتخاب نامناسب بالاتری مواجه شوند. همین طور عدم تعادل در جریان ثبت سفارش ها باعث شکل گیری ریسک انتخاب K نامناسب بالاتری مواجه شوند. همین طور عدم تعادل در جریان ثبت سفارش ها باعث شکل گیری ریسک موجودی برای بازارسازان می شود. در نتیجه، نوسان پذیری بیشتر با کاهش نقدشوندگی همراه خواهد بود (حمیدیان و همکاران، ۱۳۹۶: ۹۵).

نوسانات بازار سهام

ارزش بازار سهام همیشه دارای تغییرات تدریجی نیست؛ بلکه ممکن است دچار تغییرات و نوسانات ناگهانی شود که در این وضعیت، تصمیمات سرمایه گذاران را دچار اختلال و آشفتگی نماید. نوسانات ناگهانی ارزش بازار سهام به دلیل تأثیر گسترده آن بر متغیرهای اقتصاد کلان، از اهمیت زیادی در مطالعات اقتصادی برخوردار است. یکی از اهداف مهم اقتصاد کلان، کاهش نوسانات ناگهانی اقتصادی از جمله ادوار تجاری است؛ زیرا نوسانات ناگهانی، امنیت سرمایه گذاری را به خطر می اندازند و در چنین شرایطی نمی توان به شکوفایی اقتصاد در بلندمدت امیدوار بود (خیری و همکاران، ۱۳۹۶: ۵۸).

نوسان در یک بازار باعث می شود تا سرمایه گذار بخواهد نسبت به پرتفوی خود تجدید نظر کرده و آن را تعدیل نماید و ترکیب دارایی های پرتفوی خود را تغییر دهد. این مسأله آشفتگی را در بازار بحران زده تشدید کرده و همچنین باعث انتقال نوسانات و تکانه ها به بازارهای دیگر می شود. با این توضیحات قیمت گذاری صحیح دارایی های مالی و تشخیص درست رفتار نوسانات، بهبود پیش بینی نوسانات قیمتی در آینده، تخصیص بهینه منابع و انتخاب بهینه سبد دارایی حائز اهمیت است. لذا در این بخش ابتدا مبانی نظری مربوط به متغیرها تشریح خواهد شد و در ادامه پیشینه های مرتبط با موضوع مطرح می گردد (سفیدبخت و رنجبر، ۱۳۹۶: ۵۳).

ادامه

در بورس اوراق بهادار تهران به دنبال نوسانات شدید قیمت سهام از مکانیزم حد نوسان قیمت سهام برای محدود کردن نوسانات شدید قیمت سهام استفاده می شود و بنا به دوره های خاص، دامنه نوسان قیمت سهام با تغییراتی مواجه می شود و در طول زمان دامنه نوسانات بر اساس آزمون و خطا تعیین شده و در مدت کوتاهی تغییرات زیادی در رویه های مربوط به اعمال حد نوسان قیمت سهام وجود داشته است، بدون این که واقعا تأثیر این تصمیمات در بازار و عکس العمل سرمایه گذاران نسبت به تغییرات دامنه نوسان قیمت سنجیده شود (شمس و سلیمانی اشرفی، ۱۳۹۲: ۷۰).

نوسانات بازار سهام

همچنین نوسان پذیری بازده سهام.، نیز یکی از موضوع های بحث برانگیز مالی است. که در سال های اخیر مورد توجه محققان بازار سرمایه. در بازار های نوظهور قرار گرفته است. دلیل این گرایش به ارتباط بین نوسان پذیری قیمت و به تبع آن بازده سهام شرکت ها. و تاثیر آن بر عملکرد مالی شرکت ها و همچنین کل اقتصاد برمی گردد. از طرف دیگر، سودمندی مطالعه نوسان پذیری بازده سهام از طرف سرمایه گذاران از این جهت است. که آنها نوسان پذیری بازده سهام را به عنوان معیاری از ریسک در نظر می گیرند.

همچنین خطی مشی گذاران بازار سرمایه می توانند. از این معیار به عنوان ابزاری برای اندازه گیری میزان آسیب پذیری بازار سهام استفاده نمایند. با توجه به اینکه نوسان بازده غیر متعارف کاربردهایی برای مواردی از قبیل تنوع بخشی پورتفوی مدیریت فعال پورتفوی، رابطه بین ریسک و پاداش و ارزشیابی حق تقدم دارد.، بررسی عوامل موثر بر آن می تواند مهم باشد(فاتحی، ۱۳۹۵: ۱۱۲).

نوسانات بازار سهام به دلیل تأثیر گسترده آن. بر متغیرهای اقتصاد کلان، از اهمیت به سزایی در مطالعات اقتصادی برخوردار است. یکی از اهداف مهم اقتصاد کلان، کاهش نوسانات اقتصادی همچون ادوار تجاری است.، زیرا نوسانات، امنیت سرمایه‌گذاری را به خطر می‌اندازند. و در چنین شرایطی نمی‌توان به شکوفایی اقتصاد در بلندمدت امیدوار بود. چنین فرآیندی در بازار سهام نیز حاکم است.

ادامه

شاید بتوان بازارهای سهام را جزو حساس‌ترین بازارهای جهان نسبت به وقایع پیرامون خود پنداشت. یک بازار سهام واکنش شدیدی به رخدادهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جوامع پیرامون خود نشان می‌دهد. حتی یک شایعه خبری می‌تواند مدتی بازار سهام را متلاطم کند. گذشته از آن چنین نوساناتی در بازار سهام می‌تواند به سرعت به بخش‌های واقعی اقتصاد سرایت کند. می‌توان گفت همان‌طور که بازار سهام می‌تواند سرمایه‌های خرد را تجمیع کرده و به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ تبدیل کند و منجر به شکوفایی اقتصادی شود، به همان میزان هم می‌تواند به سرعت اقتصاد را دچار بحرانی عظیم کند.

بحران بزرگ سال ۱۹۲۹ نمونه‌ای از اثر منفی نوسانات بازار سهام بر سرمایه‌گذاری است و در ابعادی کمتر بحران مالی اخیر به‌ویژه در کشوری چون یونان رخ داد که هنوز هم تبعات آن ادامه دارد؛ بنابراین مطالعه نوسانات از این منظر که نوسانات به سرعت بر فعالیت‌های حقیقی اقتصاد اثرگذار است، بسیار جالب توجه می‌باشد. از این روی پیش‌بینی نوسانات می‌تواند نقش مهمی در سیاست‌گذاری بازار سهام هر کشوری ایفا کند. هر چقدر این پیش‌بینی‌ها دقیق‌تر باشد، قابل‌اتکاتر بوده و می‌تواند دیدی مناسب به سیاست‌گذاران بازار سهام دهد تا از وقوع نوسانات شدید پیشگیری نمایند.

پیش‌بینی نوسانات یک امر مهم در بازارهای مالی محسوب می‌شود به‌طوری که مورد توجه بسیاری از محققین دانشگاهی و فعالان بازارهای مالی در دهه‌های اخیر قرار گرفته است. حجم وسیع مقالات و کتاب‌ها در زمینه نوسانات منعکس کننده اهمیت نوسانات در مباحث سرمایه‌گذاری و امنیت آن، مدیریت ریسک و سیاست‌گذاری پولی است (نادمی وهمکاران،۱۳۹۴: ۲۸).

منابع

منابع در فایل اصلی قابل خریداری است.

 

  راهنمای خرید:
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.